23948sdkhjf

Gulvbranchen vil være digital

Digitalisering skal også øge bevidstheden om gulventrepriser hos rådgivere og bygherrer
Nye digitale værktøjer skal gøre arbejdet arbejdet lettere for gulvfolk og kvalitetssikre gulventrepriser.

Digitalisering bliver således et fokusområde for gulvbranchen de kommende år. Det fremgår af strategiplaner for den kommende firårsperiode, som Gulvbranchen og Dansk Byggeris gulvsektion netop har vedtaget at arbejde efter.

”Vi har masser af værdifuldt materiale både til gulvfolkene og til rådgivere og bygherrer. Således er Guldfakta et omfattende og gennemarbejdet opslagsværktøj, men det kan måske være lidt svært tilgængeligt og er ikke gearet til gulvmanden, der står ude på arbejdspladsen. Derfor skal vi have sat gang i en proces, så det bliver meget lettere at arbejde med og finde rundt i, og så skal det gøres interaktivt”, siger Anders Hjorth Jensen, der er branchechef i Gulvbranchen.

Sidst i processen

Udviklingen af digitale værktøjer skal ikke bare komme branchens egne udøvere til gode. Man tænker i høj grad også på, at digitalisering skal gøre rådgivere og bygherrer bedre forberedt til gulventrepriserne.

”Gulvfolkene kommer ind til sidst i byggeprocessen, og vi oplever desværre ofte, at både tiden og pengene er brugt, når gulvfolkene skal i gang. Der er for eksempel ikke tilstrækkelig opmærksomhed på, at der er en vis optørringstid fra betongulvet er færdigt, til vi kan lægge gulv, hvis vi skal stå inde på kvaliteten. Derfor tror vi, at digitale værktøjer kan være med til at øge bevidstheden om gulvmanden og gulventrepriser som noget, der ikke bare lige kommer ind til sidst uden der er sat tid og penge af”, siger Anders Hjorth Jensen.

Skal tage flere lærlinge

Et andet hovedfokusområde i branchen er uddannelse. Målet er at øge antallet af lærlinge på gulvspecialet.

”Vi skal være bedre til at tage lærlinge. Derfor skal vi arbejde for, at flere af medlemsvirksomhederne ansætter lærlinge, men vi skal samtidig også være bedre til at sælge uddannelse til de unge mennesker. Derfor skal branchen være til stede på erhvervsskolerne, så flere gøres interesserede i uddannelsen. I dag må vi erkende, at mange unge på erhvervsskolerne ikke kender uddannelsen. Derfor skal gulvspecialet markedsføres bedre på grundforløbene”, siger Anders Hjorth Jensen.

Han vurderer, at der i kraft af erhvervsuddannelsesreformen med dens fire indgange i stedet for de nuværende 12 fællesindgange vil give nye muligheder for at tiltrække lærlinge til faget.

Gulvlæggeruddannelsen udbydes i øjeblikket kun på Mercantec i Viborg og på Københavns Tekniske Skole i Glostrup.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11