Trafikaftale sætter gang i en lang række projekter
Torsdag morgen kunne trafikministeren og de øvrige partier i Folketinget, bortset fra Enhedslisten, melde om forlig om en række nye initiativer på transportområdet. Aftalen omfatter initiativer for i alt cirka 3,5 mia. kroner
Senest en lang række trafikprojekter til en pris i størrelsesordenen 3,5 mia. kroner, hvortil kommer den nye Storstrømsbro til fire mia. kroner og motorvejen mellem Herning og Holstebro til et lidt mindre beløb, 3,4 mia. kroner.
På jernbaneområdet skal strækningerne Vordingborg-Storstrømsbroen og OrehovedRødbyhavn udbygges til dobbeltspor, og RingstedRødbyhavn skal elektrificeres, så persontog kan køre 200 km/t på hele strækningen mellem København og Tyskland. Der skal i den forbindelse også etableres en ny dobbeltsporet betonbro over Masnedsund.
Nu er den god nok
Det er næsten "mands minde", når talen falder på en ny fast forbindelse over Roskilde Fjord ved Frederikssund, men nu skulle den være god nok.
Frederikssund Kommune har sidste år meddelt støtte til brugerbetaling på en ny fjordforbindelse syd for Frederikssund, dog på betingelse af, at der ikke også opkræves brugerbetaling på den eksisterende gamle bro.
En sådan brugerfinansieringsmodel forudsætter et statsligt bidrag, der lyder på 425 mio. kroner.
Det er dog en forudsætning for denne løsningsmodel, at Frederikssund Kommune bidrager med at regulere trafikken på den eksisterende Kronprins Frederiks Bro, så der skabes det nødvendige trafikale grundlag på en ny sydlig fjordforbindelse.
Stikbane til lufthavn
I forbindelse med opførelsen af det nye supersygehus ved Odense etableres et nyt tilslutningsanlæg ved motorvejen, og så er der lys forude for bilisterne på Danmarks mest befærdede strækning, Køge Bugt Motorvejen, hvor der nu er enighed om at udvide den helt til udfletningen i Køge.
Aalborg får også sin del af den "trafikale festanretning", idet der afsættes penge til en ny jernbane fra Aalborg til byens lufthavn. Det drejer sig om en cirka tre kilometer lang "stikbane" fra Lindholm til lufthavnen.
Der foreligger allerede færdige VVM-undersøgelser for en række vejprojekter, som der på nuværende tidspunkt ikke er midler i infrastrukturfonden til at igangsætte.
Men for at hjælpe de grundejere, der berøres af projekterne, afsættes en pulje på 80 mio. kroner til mulige forlodsovertagelser i forbindelse med en række vejprojekter. Samtidig får borgerne en afklaring ved, at der lægges byggelinier langs de valgte linjeføringer. Byggelinjer giver grundejere hjemmel til at søge om at blive overtaget efter de gældende regler.
Vedligeholdelse
Der er også positivt nyt om vedligeholdelse af det statslige vejnet de kommende år.
Der skal anvendes yderligere to mia. kroner frem til og med 2020 for at sikre den på lang sigt billigste vedligeholdelsesindsats.
Derfor afsættes der i forbindelse med forliget i alt 1,4 mia. kroner for årene 2014 til 2017. Det giver Vejdirektoratet mulighed for at disponere vedligeholdelsesindsatsen i et flerårigt perspektiv:
- Vi sikrer med aftalen et markant løft til fremkommeligheden til glæde for ikke mindst pendlerne og erhvervslivet. Det glæder mig også, at vi med denne aftale skaber afklaring for borgere langs en række strækninger, hvor der er planlagt større vejprojekter. Det gør vi dels ved at fastlægge linieføringerne, dels ved at sikre, at der er penge til at overtage særligt berørte ejendomme langs de valgte linieføringer, hvis kriterierne herfor er opfyldt, siger transportminister Henrik Dam Kristensen.
Bred palet
Dansk Folkepartis trafikpolitiske ordfører Kim Christiansen er ikke mindst tilfreds med, at trafikaftalen dækker en meget bred palet og er et godt udgangspunkt for den fremtidige planlægning af projekter.
De Radikales trafikpolitiske ordfører, Andreas Steenberg, hæfter sig ved, der er penge til gods på jernbanen, og der er afsat 38 mio. kroner til nye grønne løsninger i transporten.
Chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv konstaterer, at aftalen har været længe undervejs, at "Investeringer i veje, baner og broer er langsigtet stof, som man ikke nødvendigvis vinder stemmer på her og nu".
Dansk Transport og Logistik kan næsten ikke få armene ned, og underdirektør Ove Holm siger, at den nye transportaftale "indeholder en række initiativer, der er helt afgørende for, om godstransporten udvikler sig fremadrettet":
- Den samlede ramme er måske ikke voldsom stor, men der er gjort et flot stykke arbejde med at støve rundt i forskellige gamle pengekasser og desuden hente besparelser fra andre områder hjem til transportaftalen. Viljen er der, og det er vi godt tilfredse med, siger Ove Holm, der specielt har "stor ros" til transportminister Henrik Dam Kristensen, Venstres Kristian Pihl Lorentzen og Rasmus Prehn fra Socialdemokratiet.