Minister afviser anklage om fusk
Transportminister Pia Olsen Dyhr afviser anklager om, at Folketinget har ladet sig manipulere til beslutning om ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Det slår transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) nu fast.
Som tidligere omtalt i Licitationen - Byggeriets Dagblad har en borger i Jægerspris, Kurt Sørensen, henvendt sig til transportministeren med påstanden om, at en ny fast forbindelse over Roskilde Fjord ved Frederikssund er unødvendig.
Han brugte ord som"manipulation, lobbyarbejde og tendentiøsitet" mod både Frederikssund Kommune og mod Folketinget omkring beslutningen om at anlægge den nye bro, og han sætter et stort spørgsmålstegn ved de trafikprognoser, der ligger til grund for en beslutning om at anlægge den nye faste forbindelse.
Døgntrafik
Nu har transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) så svaret den pågældende borger og henvist til de seneste trafiktællingstal for den eksisterende bro.
Hun noterer, at der i 2011 ifølge Vejdirektoratets trafiktællinger var en døgntrafik på 19.456 køretøjer, der er udtryk for et gennemsnit over hele året.
- Det er ikke korrekt, at der ikke har været trafikvækst på strækningen siden 1999. Fra 1999 til 2011 er trafikken på Kronprins Frederiks Bro ifølge Vejdirektoratets tællinger i alt steget med knapt 12 procent på trods af finanskrise, stigende trængsel og tiltagende køproblemer på broen, forklarer ministeren blandt andet.
Pia Olsen Dyhr peger også på, at vejtrafikken på Storebæltsforbindelsen over en periode på otte år fra 2004 til 2012 er steget med 26 procent.
- Det er således ikke korrekt, at der ikke har været en stigning i denne periode. Der er ingen tvivl om, at Kronprins Frederiks Bro og J. F. Willumsensvej udgør en flaskehals og har stigende problemer med myldretidstrængsel. Det vidner ikke bare Vejdirektoratets og Sund & Bælts beregninger om, men også de utallige henvendelser og meldinger, der i de seneste år er kommet Transportministeriet i hænde fra borgere og lokalpolitikere i Frederikssund og omegn, slutter transportministeren.