Vejforening efterlyser fokus på drift
Dansk Vejforening mener, at den nye klimaplan mangler krav til det offentlige om at anlægge og drive veje på en grøn måde
- Overordnet synes vi, at planen er ambitiøs og spændende, men vi så gerne, at man også kiggede nærmere på, hvilke besparelser der er forbundet med anlæg og drift af veje. Jo mere modstand der er på vejen, des mere brændstof bruger man. Brændstofforbruget er større på en ældre og tør vej end på en ny og jævn vej, siger sekretariatschef i Dansk Vejforening, Søren Bülow.
I brevet til ministeren skriver Dansk Vejforening, at man gerne så, at forslaget om grønne krav til det offentliges indkøb af transport blev udbygget til også at stille krav til det offentlige om at anlægge og drive veje på en grøn måde, og henviser til, at analyser har dokumenteret, at man kan spare brændstof ved at vedligeholde veje, så de er jævne, og dermed giver bilerne mindre rullemodstand.
Søren Bülow henviser til en rapport fra 2010 udarbejdet afmedarbejdere fra Vejdirektoratet, Dynatest, Niras og NCC Roads.
Ifølge rapporten vil Danmark med energibesparende belægninger på statsvejene reducere brændstofforbruget med 3,3 procent og dermed reducere CO2-udledning 45.000 ton om året.
- Statsvejene er siden analysen blevet sat i bedre stand, så i dag er potentialet lige dér nok mindre. Men kommunevejene er i langt dårligere stand, og da cirka 55 procent af trafikken foregår på kommuneveje, er besparelsespotentialet i kommunerne formentligt mindst lige så stort, siger Søren Bülow og fortsætter:
- Man kunne derfor godt skyde på, at der kan spares mindst 50.000 ton CO2 om året ved en klimarettet vedligeholdelse af de kommunale veje - måske meget mere.