23948sdkhjf

Nordsjællandske veje på vej i ét samlet udbud

En række nordsjællandske kommuner er gået sammen om at undersøge, om det er en idé at udbyde vejvedligeholdelse i et samlet fælleskommunalt funktionsudbud
Intet mindre end 1.600 meter vej fordelt over syv kommuner i Nordsjælland vil måske ende med at blive udbudt i én samlet pakke med en kontrakt, som har en løbetid på 15 år.

Ernst & Young har udarbejdet en forundersøgelse af, hvilke fordele og ulemper der vil være ved et fælleskommunalt udbud af vejvedligeholdelse i Nordsjælland.

Otte kommuner indgår i foranalysen, men Hillerød Kommune har valgt at trække sig fra den videre proces, da analysen viser, at kommunens vejvedligeholdelse i dag giver et rigtig godt udbytte. Derfor er det på nuværende tidspunkt kun syv kommuner, der stadig er en del af projektet. Det drejer sig om Gribskov, Helsingør, Hørsholm, Halsnæs, Allerød, Furesø og Ballerup kommuner.

Ernst & Youngs foranalyse viser, der er stor forskel på, hvor meget de forskellige kommuner bruger på vejvedligeholdelse per meter vej.

Den kommune, der bruger mindst per meter vej om året, bruger 11,3 kroner per meter vej, mens den kommune, der bruger flest penge, bruger 46,4 kroner per meter vej. Analysen viser, at de nordsjællandske kommuner gennemsnitligt bruger 24,2 kroner per meter vej om året. Foranalysen konkluderer, at effekten af et fælleskommunalt udbud vil medføre yderligere økonomisk gevinst ved indgåelse af funktionskontrakter frem for en anden udbudsform.

Både fordele og ulemper

Det er sket før, at danske kommuner er gået sammen om at udbyde veje sammen i almindelige udbud, men det er første gang, at kommuner arbejder på et fælles funktionsudbud på 15 år.

Ifølge Ole-Jan Nielsen, der er formand for Asfaltindustriens tekniske udvalg og udviklingschef i NCC Roads er der både fordele og ulemper ved et så stort samarbejde.

- Selve idéen er god, da det giver incitament til udvikling. Man overlader flere valg til entreprenøren, og det gør muligheden for udvikling større. Entreprenøren får en interesse i at udvikle belægninger med lavere årlige omkostninger, siger han.

Ifølge Ole-Jan Nielsen er funktionskontrakter dog bedst egnet til veje i landområder og slet ikke egnet til veje i større byerne.

- Det kan være svært at forudsige, hvad der sker i en bymidte så mange år frem. Det kan være svært at finde nok virksomheder, der vil afgive bud, da det er uoverskueligt og kompliceret at planlægge vejvedligeholdelse i en så lang periode, når der hele tiden sker forandringer i bymidterne. Til vedligeholdelse af veje i byerne er kortere kontrakter med Offentlig Privat Samarbejde mere oplagte, siger han.

Ole Jan-Nielsen påpeger desuden, at han har svært ved at se, hvorfor kommunerne har behov for at gå sammen i så stor en kontrakt:

- Efter strukturreformen har de danske kommuner jo netop fået en størrelse, hvor de selv kan håndtere den slags udbud.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093