Fem ambulancer i timen døgnet rundt
Plads til fem ambulancer i timen, døgnet rundt, året rundt. Nyt lyskryds og p-pladser, der fordobler kapaciteten. Vej- og trafikplanlægning ved Bispebjerg Hospital er afgørende for vellykket udvidelse
Det gør de mange mennesker, der arbejder på den ambitiøse udvidelse og ombygning af sygehuset, nu noget ved.
I tilknytning til de 100 år gamle bygninger vil et nyt logistikcenter i det nordvestlige hjørne skyde op.
Og det er stærkt tiltrængt, mener planlægger på hospitalets trafikområde, Jesper Bladt Jørgensen:
- Den nuværende hovedindgang sløjfes for ind- og udgående biltrafik, og i stedet skal den nye logistikbygning være mål for de lastbiler, der i dag cirkulerer på matriklen alt efter, hvor de skal aflevere varer. Fra logistikbygningen vil varer og materialer blive distribueret, blandt andet via det underjordisk tunneslsystem, som var meget visionært, da det blev bygget. Så selv om vi får behov for flere varer i fremtiden - hvor vi fusionerer med Frederiksberg Hospital - så bliver der faktisk mindre biltrafik, siger Jesper Jørgensen til Licitationen.
Brug for vide rammer
Lokalplanen for Bispebjerg Hospital - der blev tiltrådt af Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune i oktober - har været igennem en lang tilblivelsesproces, siden helhedsplankonkurrencen blev skudt i gang i 2011.
Men nu må der endelig bygges nyt hospital og psykiatri på Bispebjerg Bakke. Og herunder sikres en smidig trafikafvikling.
- Vi har haft brug for nye og vide planmæssige rammer for blandt andet højder og bredder på de kommende bygninger. Kommunen har været lydhør for vores ønsker for det fremtidige byggeri, som vi har fremført ud fra kliniske hensyn. Der er ingen tvivl om, at det har haft stor betydning for, at vi nu kan bygge et fremtidssikret og tidssvarende hospital, også på vejområdet, siger Jesper Bladt Jørgensen til Licitationen.
Lokalplanen hænger tæt sammen med en VVM-redegørelse - Vurdering af Virkninger for Miljøet - og et tilhørende kommuneplantillæg. Så det er et grundigt papirarbejde, der går forud for byggeriet.
Fredninger
Eksempelvis skal der etableres cykelstier på Bispebjerg Bakke, nye svingbaner i krydset Tagensvej/Bispebjerg Bakke samt et nyt lyskryds på Tuborgvej ved Vestre Længdevej.
- Vi er noget bundet af fredninger, som vi naturligvis respekterer, men de to alléer, Vestre- og Østre Længdevej, bliver de nye trafikale hovedtræk, der indgår i helhedsplanen, siger Jesper Bladt Jørgensen.
- I fremtiden vil 80-90 procent af trafikken foregå fra Bispebjerg Bakke fra Østre Længdevej og ud igen ad vestre Længdevej i det ensrettede loop, som rådgivningsvirksomheden BDP har hjulpet med at designe, siger Bispebjerg-planlæggeren.
Han tilføjer, at de to alléer bliver udvidet, især Vestre Længdevej, og den nuværende hovedport nedlagt.
- Den var jo nærmest oprindeligt bygget til hestevogne, siger han.
- Nu får vi den bedste løsning med udgangspunkt i de nye behov og da vi også fusionerer med Frederiksberg Hospital, bliver trafikken næsten dobbelt så stor.
Især vil det nye lyskryds i krydset Tuborgvej/Vestre Længdevej blive et nyt trafikalt knudepunkt, fordi det også er her, ambulancerne til den nye akutmodtagelse skal igennem. Der bliver bygget nye særlige ambulancespor og vi regner med fire-fem ambulancer i timen, døgnet rundt, året rundt, fortæller Jesper Bladt Jørgensen.
Mere p-plads
Derudover anlægger sygehusplanlæggerne nyt p-hus i det nordvestlige hjørnet, med plads til op til 600 biler.
- Vi er igang med at finde et vinderprojekt i den prækvalifkation, der er blevet afholdt, siger han.
Ialt skal der etableres 1800 parkeringspladser ved det nye sygehus. Deriblandt p-kældre med plads til 250 biler under somatikken og 150 under den nye psykiatriske afdeling.
Desuden skal der bygges cykelstier fra lyskrydset Tagensbej/Bispebjerg Bakke og frem til hovedporten.