En havnetunnel er god forretning
En østlig ringvej via Nordhavn og Refshaleøen er en god samfundsmæssig forretning, siger analyse fra Transportministeriet
Det er en af konklusionerne i en strategisk analyse af en havnetunnel i København, som Transportministeriet netop har gennemført.
Analysen slår samtidig fast, at havnetunnelen kan opdeles i etaper, og at den første del af projektet samtidig er den del, der har den bedste økonomi.
Der opereres i analysen med en linjeføring fra Nordhavnsvejstunnelen, der er ved at blive anlagt, videre til Nordhavn og herfra under havneløbet til Refshaleøen og videre under Kløvermarken, Amagerbro og Amager Fælles frem til Amagermotorvejen.
Det er den linjeføring, som politikerne i både Københavns Borgerrepræsentation og Transportsministeriet nu arbejder ud fra, efter den i fjor er blevet anbefalet af Rambøll i en stor analyse af mulige linjeføringer.
Den samlede pris er opgjort til 21,4 mia. kroner eller cirka otte mia. kroner mindre end i anlægsoverslaget fra Rambøll. Forskellen skal blandt andet findes i, at der opereres med et vejprofil, der svarer til Nordhavnsvejens to plus to vejbaner uden nødspor, hvilket eksempelvis vil gøre det muligt at nøjes med ét boret tunnelrør med trafik i to etager.
Projekt kan opdeles
Som nævnt bliver det slået fast, at projektet kan etapeopdeles. En første deletape fra Nordhavnsvejtunnelen til Nordhavn vil koste cirka to mia. kroner, men de trafikale effekter betegnes som at være ret begrænsede. Vejen vil understøtte tilgængeligheden for den tunge trafik til havnefaciliteterne i Nordhavn, herunder containerterminalen og krydstogtsfaciliteterne.
Effekterne vil stige, efterhånden som Nordhavn udbygges, men samlet vil en sådan delstrækning ikke være tilstrækkelig stor til delvis brugerfinansiering.
Derimod giver en første etape til Kløvermarken samfundsøkonomisk mening. Den vil alene koste cirka 11,5 mia. kroner. Det vurderes, at cirka 19.000 trafikanter i 2025 hvert døgn vil benytte en sådan første etape ved en pris på 20 kroner for person- og varebiler og 80 kroner for lastbiler. Ifølge analysen vil en første etape til Kløvermarken have en god samfundsøkonomi med en intern rente på 6,1 procent og en nettonutidsværdi på 7,7 mia. kroner. For en fuld østlig ringvej frem til Amagermotorvejen er den interne rente på 4,2 procent og nettonutidsværdien på 2,8 mia. kroner.
Positiv afklaring
I Københavnertunnelgruppen, en privat lobbyorganisation med deltagelse af både erhvervsorganisationer og fagbevægelse, modtages analysen med tilfredshed.
- Analysen er med til at give positiv afklaring med hensyn til, at man kan finansiere projektet ved brugerbetaling og ved bidrag via grundværdistigninger, ligesom det afklares, at man kan etapeopdele projektet og at man ved projektets gennemførelse vil fredeliggøre centrale dele af København og Frederiksberg, siger Bo Sandberg, koordinator i Københavnertunnelgruppen og cheføkonom i Dansk Byggeri.
Point of no return
Han noterer sig også, at der er størst samfundsøkonomisk gevinst ved en første etape.
- Det er positivt, at man kan få værdi af projektet også etapevis, men for os er det vigtigt, at man også får gennemført en etape to, så der bliver tale om en ringvej og ikke en vej, der ender blindt på Refshaleøen eller ved Kløvermarken. Anlægger man vej til Refshaleøen er det for os point of no return, siger Bo Sandberg.
I Københavnertunnelgruppen er man også tilfredse med, at der skabt konsensus omkring en linjeføring, selv om det ikke er den løsning, som gruppen hidtil har arbejdet for.
Samtidig fastslog kommunalvalget, at der i Københavns Borgerrepræsentation fortsat er et solidt flertal for en havnetunnel.
- Nu peger pilen derfor på Christiansborg. Det er herfra initiativet nu skal komme, mener Bo Sandberg.