23948sdkhjf

Europas længste svingbro til Odense

I en langsom båd fra Kina, der ankommer til Danmark om en måned, befinder sig de sidste fag til Europas længste svingbro. Den skal komme Odense til gode
Med en ny bro til Odense vil byens borgere nu langt nemmere kunne køre hele vejen rundt om byen.

ISC Rådgivende Ingeniører har designet en dobbelt svingbro over kanalen, der med sit unikke design - en skrå ramme der giver indtryk af at være et sejl - vil stå som et maritimt vartegn for byen og har fået det symbolske navn: Odins bro.

Der er tale om en fire-sporet vej med 4,6 meter cykel- og gangsti og en samlet brobredde på 28,14 meter.

Broen er projekteret for Odense Kommune af ISC Rådgivende Ingeniører A/S som totalrådgiver.

900 meter lang

Hele projektet består af en 900 meter lang brostrækning fra Otterupvej til Ejbygade.

Dermed lukker broen, der skal gå over den 80 meter brede Odense Kanal, hullet i Ringvej 2 omkring byen.

På vest-siden er der 600 meter tilslutningsfag og dæmning til forbindelse med hovedvejen, lyder det fra de rådgivende ingeniører. På den østlige side er tilsvarende tilslutningsfag og en kort dæmning, der kobler omfartsvejen til det videre vejforløb.

Tilslutningsfagene mod vest krydser henover et lavt miljøbeskyttet engområde. Den del af broforbindelsen er udført i forspændt beton.

Desuden er der opført en ny havneadministrationsbygning, der også indeholder kontroltårnet til svingbroen.

Huset, som også er projekteret af ISC Rådgivende Ingeniører A/S sammen med Bystrup Arkitekter, har den samme karakteristiske form som broen, så hele anlægget kan indgå i en harmonisk helhed med landskabet.

Stor spændvidde

Alt dette står nu klart og venter kun på at det sidste manglende led, nemlig selve stål-svingbroen, der kommer fra værftet i Shanghai i Kina.

De to svingfag har en samlet spændvidde på 200 meter, et midterspænd på 120 meter og sidefag på 37 meter.

En særlig facet ved broanlægget er, at svingbroen - der ifølge ISC vil ende med at blive Europas længste svingbro - roterer på et nyudviklet lejesystem, der så vidt vides ikke er anvendt før i denne type broer.

De specialudviklede lejer er placeret på to drejepiller, der er placeret inde på land både vest og øst for kanalen. Broen er dermed udformet, så der ikke lægges hindringer for skibstrafikken til Odense Havn.

Lang sejlads

Afsejlingen fra Kina skete 17. juli og forventet ankomst til Fyn er om godt en måned, 14. september. Turen går med skibet Zhen Hua 8 via Suez-kanalen og gennem Middelhavet.

Herefter vil skib med bro sejle nordover til Den Engelske Kanal, nord om Skagen og herefter ned til Lindøværftet, hvor den bliver klargjort til endelig montering på lejerne.

Hvert svingfag vejer under transporten 2.000 ton, og de vil hver få yderligere 300 ton lagt til, når asfalten til vej og cykelsti kommer på.

Hele vejstrækningen med eng, bro, svingbro samt til – og frakørselsramper forventes at være klar til indvielse i begyndelsen af næste år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094