Flere ansatte skal klare Lyngbys byggesager
Lyngby-Taarbæk Kommune ansætter flere medarbejdere til at få bugt med antallet af byggesager
- Det betyder, at vi ansætter 7,5 fuldtidsmedarbejdere ekstra, og de er fordelt, så der både kommer byplansplanlæggere, sagsbehandlere og jurister, forklarer borgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune, Søren P. Rasmussen (V), og tilføjer, at nyansættelserne vil gå i gang hurtigst muligt.
Det er blandt andet projekter som udbygningen af Danmarks Tekniske Universitet (DTU) samt en aftale om at skabe 1.200 kollegieboliger inden 2017, der fik kommunen til at råbe op og bede politikerne om flere midler for at kunne være i stand til at klare den store mængde byggesager.
De mange byggeprojekter, som Lyngby-Taarbæk Kommune har i udsigt, betyder, at opnormeringen i hvert fald vil gælde de næste fire år.
- Når vi ser på det, vi har liggende i pipelinen, så vil de her 7,5 årsværk i hvert fald gælde de næste fire år. Hvis det så viser sig, at der kommer endnu flere sager, kan vi blive nødt til at opnormere igen, men så vil vi samtidig få flere indtægter fra gebyrer og lignende, siger Søren P. Rasmussen.
I den oprustningsplan, som kommunalpolitikerne netop har vedtaget, vil der også ske en omstrukturering af kommunens arbejdsgange:
- Vi har valgt at lave et erhvervsspor og et borgerspor. Indtil nu har sagerne i princippet været samlet i en stor bunke, fortæller Søren P. Rasmussen.
Mere offensiv
For at effektivisere vil Lyngby-Taarbæk Kommune også planlægge forskelige initiativer, hvor kommunen indtager en mere offensiv og informerende rolle.
- Vi vil eksempelvis kalde borgere og virksomheder ind til særlige events. Lad os sige, at der kommer et nyt bygningsreglement, så kan vi indkalde grundejerforeningsformænd og fortælle dem, hvad det nye reglement betyder for dem, siger Søren P. Rasmussen og uddyber:
- Hvis vi er mere offensive omkring at fortælle om den udvikling, der sker, så gør vi også ansøgerne bedre i stand til at søge om det rigtige og gøre det på den rigtige. De sparer tid, og vi sparer tid.