Milliardprojekt under lup: Vil minimere ”overraskelser” for entreprenøren
Vejdirektoratet gennemfører altid en lang række forundersøgelser af området, hvor der er planlagt en ny vej. Den kommende 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg er ingen undtagelse.
- Vi laver forskellige forundersøgelser i området for at opnå så præcis viden som muligt om den undergrund, vi skal bygge forbindelsen på. Den viden bruger vi efterfølgende til at projektere den rigtige løsning både af vej, broer og tunnel, fortæller siger Per Seidelin, projektchef i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.
- Den viden vi får, skal også være med til at minimere ”overraskelser” for entreprenøren, den dag de faktisk går i jorden, tilføjer projektchefen.
Den 20 km lange motorvejs- og broforbindelse vest om Aalborg blev vedtaget af Folketinget i maj. Prisen ligger på anslået 8,9 mia. kr.
Ser på flere forhold
Forundersøgelserne ser både på linjeføringen af den nye forbindelse, de skærende veje, regnvandsbassiner, mulige forurenede områder og eventuelle råstofområder.
I første omgang gennemfører Vejdirektoratet geofysiske forundersøgelser, som er en kortlægning af blandt andet forskelle i geologi og identifikation af områder med risiko for mosejord. Undersøgelserne bruges af de projekterende ingeniører til at planlægge placeringen af de kommende geotekniske boringer, så optimalt som muligt.
De indledende undersøgelser bliver gennemført i 4. kvartal 2024 og 1. – 2. kvartal 2025.
I løbet af november og fire uger frem vil der ligeledes blive gennemført miljøundersøgelser, hvor jordbunden bliver undersøgt for forurenende stoffer. Der udgraves søgerender med en rendegraver på tværs af motorvejslinjen. Jordprøverne bliver efterfølgende analyseret for forurenende stoffer på et laboratorium.
Senere skal der også gennemføres geotekniske- og arkæologiske undersøgelser, sidstnævnte for at sikre eventuelle fortidsminder i området.