Urbaniseringen kræver systematik
Danske teknologier for vedligehold af veje og broer har stort eksportpotentiale, vurderer Rambøll
Begrundelsen for den danske succes med teknikker til vedligehold af infrastruktur er ifølge de to ingeniører et historisk fokus på området.
Der har været stor opmærksomhed på udvikling af teknologier og systemer til vedligeholdelse af tunneller og broer og også en politisk vilje til at samarbejde med private aktører om at udvikle teknologierne på området.
Teknologisk tilgang
Selvom infrastrukturen i store dele af verden er meget anderledes i Danmark, kan vedligeholdelsesteknologierne og den særlige systematiske tilgang i stort omfang eksporteres og integreres:
- Vi kan ikke sende vores veje og broer til udlandet, men den systematiske og teknologiske tilgang, der ligger bag et optimalt vedligehold af infrastrukturen, kan vi tage med overalt, forklarer Axel Emil Christensen.
Systematisk vedligehold
Afdelingsleder Asger Knudsen peger blandt andet på, at de nye udviklingsøkonomier i for eksempel Østen oplever et boom i befolkningstilvækst, hvilket lægger et enormt pres på infrastrukturen i byområderne.
- Tænk på steder som Mumbai, hvor der hver dag kommer 550 nye biler på vejene eller Shanghai, der hvert år vokser med en halv million indbyggere. Her vil der være et milliardpotentiale i at tænke systematisk vedligehold, vugge til grav vurderinger samt cost-benefit analyser med, når man planlægger nye trafikanlæg eller udbygger og renoverer de eksisterende, supplerer Asger Knudsen.
I Danmark og Norden har man traditionelt arbejdet med en systematisk tilgang til administration af infrastruktur siden midten af 1970erne, hvor de statslige aktører er gået forrest og har taget ansvar for at udvikle området i samarbejde med de private rådgivere og entreprenører.
Oplagt eksportmodel
Det har blandt andet medført, at de danske rådgivere i dag står med førende ekspertise inden for avancerede eftersyns- og tilstandsvurderinger, cost-benefit analyser, IT management systemer, beregningsmetoder til eksisterende bygværker samt reparations- og forstærkningsmetoder.
Og det er den model, Axel Emil Christensen og Asger Knudsen mener, at resten af verden kan gøre brug af.
- Man får ikke en state-of-the-art infrastruktur i udviklingslande fra den ene dag til den anden, men et optimeret og systematiseret vedligehold, der tager langsigtede hensyn til både økonomi, teknologi og brugernes krav og forventninger er helt afgørende for holdbar vækst og udvikling, siger Asger Knudsen.
- Problemet er, at der ofte er fokus på udviklingen af infrastrukturen og i mindre grad på den efterfølgende vedligeholdelse. Men man overser, at man ikke kan bygge sig fra problemerne. At omkostningerne ved midlertidige nedbrud af trafikale hovedpulsårer og forsyningslinjer kan være næsten uoverskuelige, tilføjer han.