23948sdkhjf

Masser af nær-ved ulykker ved vejarbejder

Det sker mere eller mindre hver dag, at det er mere end tæt på, at der sker en ulykke ved et vejarbejde. Det er konklusionen på en undersøgelse lavet af Asfaltindustrien
Det er ikke blot engang imellem, at der sker hændelser ved et vejarbejde, som kan karakteriseres som tæt-på ulykker.

Flere oplever hvordan man kan få en skovl revet ud af hånden, når man står i nærheden af trafikbanen, og andre fortæller ligende historier om flyvende kegler og meget andet.

Det er hverdagen - og en farlig hverdag, som mange asfaltsjak oplever, når de arbejder ude på vejene. Det er et af resultaterne af en undersøgelse, som blandt andre Asfaltindustrien står bag.

Formålet var at undersøge omfanget af denne type tæt-på uheld, og hvorfor de sker.

Undersøgelsen viser klart, at bilisternes hastighed er den største synder. Manglende afspærring mellem folkene og bilisterne menes ikke at være det største problem, såfremt man bare holder hastigheden nede. Asfaltindustrien har besøgt i alt 13 asfaltsjak. Faktisk var det umuligt at konkludere, hvor mange af denne slags uheld der sker, for som svaret var:

Det sker hele tiden

- Det sker hele tiden, og hvis vi skulle notere det, ville vi ikke kunne lave andet, lyder det.

Til gengæld havde pågældende asfaltsjak mange gode ideer til, hvordan man faktisk undgår uheldene og de tilfælde, hvor det kommer tæt på. Erfaringer fra Finland viser, at bilisterne i langt højere grad respekterer en manuel håndtering af trafikken. Dette fordi det er levende mennesker, der dirigerer trafikken ved vejarbejder. Det får folk til at sænke farten med det samme. I Finland bruger man ældre studerende til dette formål, og det giver gode resultater.

En anden erfaring er, at mange bilister mister tålmodigheden ved lysregulering af et vejarbejde. Det giver ekstremt farlige situationer med kollisioner midtvejs,

NCC Roads bruger et gult blinklys sammen med en kantafmærkningsplade, som “fylder" lidt. Dette anvendes i tilfælde hvor kantafmærkningen mangler, og det giver også gode erfaringer.

Adfærd er et problem

Samme sjak mener også at cyklister er et stort problem. De er lydløse og respekterer ikke afmærkninger. En sidste ting, som bliver opfattet som et problem, er bilisterne generelle adfærd i forbindelse med vejarbejder. De åbner vinduet og råber efter arbejderne og har ofte en truende adfærd.

Undersøgelsen er lavet i forbindelse med afviklingen af Trafiksikkerhedsmessen, som fandt sted i går på Jyllandsringen ved Silkeborg.

Samme dag blev to andre undersøgelser offentliggjort, nemlig “Trafiksikkerheden på kommunernes landeveje" gennemført af Brancheforeningen for Trafik & Sikkerhed i samarbejde med blandt andre Dansk Vejforening, som Licitationen forleden omtalte dele af, og endelig også “Mange landeveje giver falsk følelse af tryghed" gennemført af samme gruppe.

Mangler vedligeholdelse

Her konkluderes det, at ujævn asfalt, nedslidt afstribning, og manglende skilte kan medvirke til ulykker, fordi det er svært for bilisterne at orientere sig. Faktisk bekræfter denne undersøgelse samstemmende med andre rapporter, at vejenes indretning eller tilstand er medvirkende årsag til tredje eller hver fjerde ulykke på landevejene.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.255