Digitalisering stiller krav
Men et rigtigt godt sted at starte er hos bygherren, som jo ofte er kommunerne - og dermed udbyderen af bygge- og anlægsopgaverne. Ikke mindst i denne tid, hvor det offentlige trækker en større del af aktivitetsniveauet.
Her er det rigtigt vigtigt, at man er fagligt klædt på til opgaven med dels at implementere de rette systemer, men ikke mindst også at bruge dem rigtigt. Man kan godt have en vis frygt for, at det kan give problemer, når denne proces for alvor skal igang.
Men når det er sagt, så er det en uundgåelig proces, som alle parter hele vejen igennem byggeprocessen skal igennem.
Digitalisering er - brugt rigtigt, med til at spare penge og effektivisere en lang række processer i byggeriet, og derfor skal vi naturligvis gå den vej.
Men der er også nogle, der kan komme i klemme, og det er måske i første række de mindre virksomheder, herunder arkitekter og rådgivere, og også udførende kan havne i vanskeligheder, hvis man ikke får de rigtige systemer og digitale processer indarbejdet. For har man ikke viljen eller evnen, så kan det hurtigt komme til at knibe med ordrer, og fejl og børnesygdomme kan komme til at koste dyrt.
Det er vigtigt med en åben dialog om emnet, herunder metoder og praksis. Jo mere dialog, jo større er chancen for at få flere med på vognen, og det ser man allerede nu også forsøg på med konferencer og møder om digitalisering.
Bekymringen som Christian Lerche fra Danske Arkitektvirksomheder rejser, nemlig den, at børnesygdomme kan overføres til kommunale udbydere, der nu skal leve op til krav om digitalisering, er reel nok.
Det kan blandt andet give anledning til nogle krav, som måske ikke altid er velovervejede.
Derfor er det, at dialogen og åbenheden omkring det digitale byggeri er så vigtig. Digitaliseringen er godt i gang, så vi kan lige så godt vænne os til tanken.