CMT lover lærlinge på metroprojektet
Cityringens hovedentreprenør garanterer lærepladser hos underentreprenørerne
Det fastslår CMTs HR-chef Ole Munck overfor Licitationen - Byggeriets Dagblad.
CMT - et konsortium bestående af tre italienske virksomheder - er ganske vist for nylig af det faglige fællesudvalg for struktøruddannelsen godkendt som uddannelsessted for otte bygningstruktørlærlinge - men de er til fordeling hos underentreprenørerne.
- CMT er en ren styringsorganisation med 150 kontorfolk. Vi skal ikke ansætte lærlingene. Det skal vores underentreprenører. Det er hos de udførende underentreprenører, lærlingene skal have deres uddannelse, og lærlingekontrakterne skal indgås direkte med den enkelte entreprenør. Når CMT er godkendt til otte struktørlærlinge, har det været for at få gang i processen og få et mål at arbejde efter, og det mål når vi, siger Ole Munck.
Massiv kritik
Metroprojektet har været udsat for massiv kritik, fordi der indtil videre kun er to lærlinge på det 22 mia. kroner store offentlige anlægsprojektet. I sommeren 2011 indgik CMT, Metroselskabet og arbejdsmarkedets parter ellers en aftale om, at fem-syv procent af de timelønnede på projektet bør være lærlinge.
Når aftalen hidtil ikke har kastet lærepladser af sig skyldes det ifølge Ole Munck, at der hidtil ikke har været meget lærlingerelevant arbejde.
- I øjeblikket laves der så at sige blot nogle store huller i jorden. Først når vi går i gang med at støbe stationerne, kommer der meget arbejde, som er relevant for struktøruddannelsen, vurderer han.
Ole Munck imødeser, at de i øjeblikket to største underentreprenører - italienske Trevi og portugisiske Cinterex - både bliver godkendt som uddannelsessted og ansætter lærlinge.
Ingen deadline
Ole Munck ønsker ikke at komme med en deadline for, hvornår man forventer at nå de otte lærlinge.
- Vi speeder processen op men har brug for arbejdsro. Det får vi ikke ved en al for firkantet deadline. Men processen er i gang. Den særlige matchmaker i Byggeriets Uddannelser skal rundt til 10 underentreprenører, og så begynder lærepladserne at komme. De otte er første mål, men ingen begrænsning. Der skulle gerne komme flere. Det bliver ikke nødvendigvis struktørlærlinge alle sammen. Der kan måske også blive tale om elektriker- og mekanikerlærlinge hos nogle af entreprenørerne, siger han.
Omsat i handling
Formanden for struktøruddannelsens faglige udvalg, uddannelseskonsulent Steen Boesen, Byggegruppen i 3F, forventer, at der nu langt om længe kommer lærlinge på metrobyggeriet.
- CMT signalerer vilje til at få lærlinge på projektet, og den forventer vi omsat i handling i kraft af lærlingekontrakter hos mange af underentreprenørerne. Samtidig har Metroselskabet og dets ejere forstærket fokus på området. Det er positivt og vil lægge pres på entreprenørerne, siger han.
Også afdelingschef Louise Pihl fra Dansk Byggeri, der er med i aftalen om lærlingepladser på metroen, føler sig overbevist om, at der nu kommer lærepladser.
- Alle parter er interesserede. Hidtil har det imidlertid knebet med uddannelsesrelevant arbejde. Det kommer nu, siger hun.