23948sdkhjf

Minister skal forklare sig om metro-lærlinge

De manglende lærlinge på metro-projektet viser, at frivillighed ikke er nok til at skaffe lærepladser på store byggeprojekter
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) skal som en af ejerne af Metroselskabet i København forklare Folketingets Transportudvalg, hvad han vil gøre, for at der kommer lærlinge på arbejdet med at anlægge Cityringen.

Det er Henning Hyllested, medlem af transportudvalget for Enhedslisten, der har kaldt ministeren i samråd. Det sker på baggrund af, at der indtil videre kun er to struktørlærlinge beskæftiget ved den 22 mia. kroner store københavnske metro-udvidelse.

I juni 2011 indgik Metroselskabet, hovedentreprenøren det italienske konsortium CMT og arbejdsmarkedets parter en frivillig aftale, som skulle sikre, at fem-syv procent af de beskæftigede på projektet bør være lærlinge. Indtil videre har aftalen ikke givet det ønskede resultat, erkender alle parter.

- Der er nærmest slået fast, at frivillighed ikke er nok, når der skal sikres lærepladser på de store bygge- og infrastrukturprojekter. Samtidig er der meget der tyder på, at Metroselskabet ikke har fulgt op på aftalen. Nu handler det, hvad angår Cityringen, om, at ejerne gør en aktiv indsats, for at der skabes lærepladser alligevel. Alt andet vil være en skandale, siger Henning Hyllested.

Lærlinge i fremtiden

Han gør opmærksom på, at samrådet i nok så høj grad skal bruges til at få ministeren til at afklare, hvordan man i fremtiden sikrer lærepladser på de store infrastrukturprojekter.

- Der er jo efterfølgende besluttet at lave metro til Nordhavn som en afgrening fra Cityringen, og det skal i nyt udbud, hvor man må sikre sig, at entreprenørerne ansætter et vist antal lærlinge, siger Henning Hyllested.

Overvejer social klausul

Metroselskabet er ejet af staten samt Københavns og Frederiksberg kommuner. Også Københavns overborgmester Frank Jensen (S) er frustreret over de manglende lærepladser ved det københavnske milliardprojekt.

- Virker de frivillige aftaler ikke, må vi ved fremtidige udbud på metrobyggeriet stramme kravene og anvende sociale klausuler, sagde Frank Jensen forleden til Licitationen.

Københavns Kommune har siden 2010 stillet krav om, at der ved alle kontrakter over fire mio. kroner i lønsum skal være lærepladser.

Henning Hyllested og Enhedslisten mener, at det er nødvendigt at anvende sociale klausuler ved større bygge- og anlægsopgaver.

- Når der bygges for offentlige penge er det kun ret og rimeligt, at entreprenørerne viser samfundsansvar og også er med til at sikre, at de unge kan få en læreplads. Jeg har noteret fornuftige signaler fra transportministeren og Femern Bælt-selskabet om lærlinge på Femern-forbindelsen og om social ansvarlighed. Der er desværre ingen garanti for, at det alene bliver danske lærlinge der får lærepladser, men mon ikke de fleste lærlinge vil være danske, siger han.

Henning Hyllested og transportudvalget har i øvrigt også indkaldt børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) i det samme samråd, idet hun er politisk ansvarlig for erhvervsuddannelserne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109