23948sdkhjf

Materielsektion vil have bedre kvalitet på sine værksteder

Værksteder hos Materielsektionen vil være bedre og derfor er man gået i gang med at implementere et nyt kvalitetsstyringsystem, kaldet DRA
Danish Rental Association, eller DRA i daglig tale, er det internationale navn på Materielsektionen, og samtidig vil det være varemærket på det kvalitetssyringssystem, som man i gruppen af udlejere og maskinejere er ved at implementere i kredsen af medlemmer.

Forleden var Materielsektionen samlet til et “Midtvejsmøde" og værkstedsmøde i Odense, hvor man udvekslede erfaringer med at arbejde med det nye system. Holdningerne til at implementere et fælles kvalitetsstyringssystem har været mange, men efterhånden som erfaringerne tikker ind, breder konceptet sig, omend i et lidt langsommere tempo, end man i sektionen først havde regnet med.

Kræver overblik

- Det handler meget om at motivere medarbejderne, og ikke mindst få et overblik over, hvad der kræves for at implementere systemet. Hvad kræver det af ressourcer, og hvor omfangsrigt skal det være, fortalte direktør og ejer Nicolai Johansen fra firmaet Tecprof A/S, der har gennemført DS/EN ISO9001:2008 certificering.

- Det handler virkeligt om at begrænse sig. Hos os har vi også som det nok sker de fleste steder, ændret nogle processer hen ad vejen, efter at vi har fået systemet kørt ind. Faktisk giver systemet jo netop mulighed for at kaste lys over processer som kunne være mere effektive, siger han.

Der var andre fra salen, der også har erfaringer med at implementere kvalitetsstyring:

- De to gange hvor jeg har gennemført processen, har vi fundet det meget vigtigt, at signalere at alle fra høj til lav har pligt til at deltage og være konstruktiv med forslag, sagde Stine Egsgaard, direktør i J. Jensen Materieludlejning.

Bedre kvalitet

Implementeringen af det nye kvalitetsstyringssystem skal generelt være med til at løfte kvaliteten i det værkstedsarbejde, der bliver gjort på blandt andet lifte i medlemskredsen. Men det er samtidig også et markedsføringsinstrument, som overfor kunderne kan dokumentere, at der er styr på tingene på værkstedet.

- Men det er jo nok primært overfor de store kunder - i hvert fald indtil videre, sagde en af medlemmerne, der mener at de små kunder som den lille tømrermester, måske ikke har helt så meget fokus på, om liften han lejer, nu også er serviceret på et DRA-værksted.

Men til gengæld går udviklingen den vej. Kravene fra myndigheder og ikke mindst også fra bygherrer vil i fremtiden gøre, at det er nødvendigt at kunne dokumentere at der er orden i tingene - også på værkstedet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094