En anlægsbranche i udvikling
Danske Anlægsentreprenører holder generalforsamling i Århus i dag. Og det er med ikke ubetydelige smil på læben, at medlemmerne kan gå til fælles møde
Som et af de væsentlige bidrag til den gunstige udvikling fremhæves især energiområdet, hvor investeringerne i el- og gastransmission næsten seksdobles i perioden fra 2010 til 2013, så de samlede investeringer på dette område i 2013 bliver på 4,6 mia. kr.
Positiv vejsektor
På vejområdet er den aktuelle situation ganske positiv, især fordi Vejdirektoratets investeringer stiger markant. Det skyldes især, at der i trafikaftalen i januar 2009 blev bevilget 3,6 mia. kr. fordelt over flere år til at gennemføre nogle projekter, som var stillet i bero.
- Der er god aktivitet på vejområdet, men på længere sigt er vi knapt så optimistiske, fordi der kun er indgået en politisk aftale om at afsætte midler til de første fire år af tiårsplanen for at indhente vedligeholdelsesefterslæbet på statsvejene. Det vil sige, at indhentningen af vedligeholdelsesefterslæbet går i stå efter 2013, hvis der ikke kommer en ny aftale, og det er bekymrende såvel for branchen som for den danske infrastruktur, siger Henrik Styrup.
Mere produktivitet
For Danske Anlægsentreprenører er det vigtigt at være en seriøs og væsentlig del af debatten, hvor Danske Anlægsentreprenører kan være med til at holde fokus på vigtige emner og også aktivt være med til at skabe en udvikling i branchen. Sammen med Vejdirektoratet, Banedanmark og Foreningen af Rådgivende Ingeniører har Danske Anlægsentreprenører drøftet mulighederne for at udvikle det, som kaldes Det digitale Anlæg.
Selv om Danske Anlægsentreprenører har valgt netop disse samarbejdspartnere om Det digitale Anlæg, er hele branchen med brolæggere, kloakmestre og kabel- og ledningsentreprenører mål for udviklingsinitiativet.
- Vi håber, at vi med projektet kan få et bedre samspil mellem branchens parter bygherrer, rådgivere og entreprenører om udnyttelsen af den moderne teknologi. Vi vil dermed kunne bruge dette samarbejde til at høste de gevinster, der måtte være ved at søge at forbedre udviklingen i produktiviteten, siger Henrik Styrup.
Sammen med Foreningen af Rådgivende Ingeniører fik Danske Anlægsentreprenører sat så spændende emner som Danmarks infrastruktur og finansieringen af infrastrukturprojekterne på dagsordenen. Det skete på en høring med deltagelse af fremtrædende erhvervsfolk og politikere med transportminister Henrik Dam Kristensen i spidsen.
Femern er højaktuel
Et aktuelt projekt på den danske horisont overskygger alle, og det er Femern. Femern A/S havde mere end 500 deltagere til præsentationen af projektet og status for udbuddet den 21. marts i København.
- Vi deltog i den netop overståede orientering om Femernprojektet, og det var gode toner om samarbejde og risikofordeling, som bygherren Femern A/S slog an på mødet, så vi er helt trygge ved det kommende udbud, siger Henrik Styrup.
Han er helt realistisk med hensyn til udenlandske virksomheders interesse og deltagelse i et projekt af så enorm størrelse som Femernforbindelsen.
- Store infrastrukturprojekter tiltrækker internationale virksomheder. Det ser vi, når danske virksomheder deltager i udenlandske projekter, og Femernprojektet vil helt sikkert tiltrække udenlandske virksomheder, men jeg er helt tryg ved, at danske virksomheder får deres del af kagen enten som deltager i nogle af konsortierne eller med udførelse af de mange tilknyttede opgaver, siger Henrik Styrup.
Sæt rammerne
Henrik Styrup peger også på, at hvis danske anlægsentreprenører fremadrettet skal kunne klare sig i konkurrencen med udenlandske virksomheder, er det vigtigt at danske politikere skaber forudsætningerne.
- Hvis vi som danske virksomheder skal udvikle og bevare de nødvendige kompetencer til at klare konkurrencen fra store udenlandske virksomheder er det vigtigt, at danske infrastrukturprojekter besluttes og gennemføres så der ikke kommer "huller", hvor virksomhedernes kompetencer og muskler tørrer ind, slutter Henrik Styrup.