23948sdkhjf

Odense dropper kæmpe vejudbud

Det historisk store funktionsudbud af vejvedligeholdelse i Odense er aflyst
Et vejudbud til intet mindre end 500 mio. kroner i Odense by er annulleret. Byens belægninger og brolægning var udbudt som et funktionsudbud med en løbetid på 15 år. Kun en af de prækvalificerede parter havde budt ind på det endelige udbudsmateriale, men arbejdet har vist sig at være spildt.

I mandags modtag konsortiet, som bestod af Munck Asfalt og Munck Forsyningsledninger, et brev fra kommunen, hvori der stod, at udbuddet var aflyst.

- Vi fik ingen begrundelse for, hvorfor man ikke havde valgt ikke at gå videre med tilbuddet. Der stod bare, at udbuddet var annulleret, fortæller direktør i Munck Forsyningsledninger, Flemming Skøtt, der desuden oplyser, at konsortiet efterfølgende forgæves har forsøgt at få en dialog med kommunen for at få en forklaring.

Munck Asfalt og Munck Forsyningsledninger har brugt op mod en million kroner på at udarbejde tilbuddet til Odense Kommune. Da tilbuddet levede op til alle kommunens krav, er Munck-konsortiet uforstående over for beslutningen om helt at droppe udbuddet.

Ikke et godt nok tilbud

Jeanette Sandberg Sørensen (SF), der er medlem af By- og Kulturudvalget i Odense Kommune, bekræfter, at udbuddet er annulleret, og fortæller, at kommunen har måttet konstatere, at udbuddet var for stort, og at der var for store risikofaktorer ved det.

- Vi har indset, at vejvedligeholdelsesudbuddet simpelthen var for stort, og at der var for store risici forbundet med udbuddet. Det tilbud, vi modtog, levede ikke op til den standard, vi ville have. På grund af risiciene var der for få penge tilbage til at få veje og fortove i den stand, vi gerne så, siger hun.

Odense Kommunes vejvedligeholdelse fortsætter indtil videre som hidtil med kortere kontrakter, indtil forvaltningen og politikerne har taget stilling til, om vejvedligeholdelsen i centrum skal udbydes på anden vis.

Ikke egnet til større byer

NCC Roads var prækvalificeret til at afgive et endeligt bud på opgaven, men virksomheden valgte at trække sig inden den endelige licitation.

- Grunden til, vi gik ind i projektet var, at vi synes, at det er positivt, at Odense Kommune tænker i innovative baner og tager initiativ til en ny udbudsform. Dialogmøderne mellem kommunen og de prækvalificerede parter har været et positiv tiltag, men vi har desværre måttet konstatere, at man ikke har lyttet til de ting, vi kom med, siger Jens-Kristian Damsgaard, der er underdirektør i NCC Roads.

Det væsentligste kritikpunkt, som NCC Roads bragte på banen til dialogmøderne, var selve det at udbyde asfalt- og fortovsarbejde i et funktionsudbud med en løbetid på 15 år i en stor by om Odense.

- En 15-årig funktionskontrakt er ikke egnet til Odense by. Der er mange flere usikkerhedsmomenter i byområder end i landområder. Hvordan kan man vide på forhånd, hvordan en by som Odense udvikler sig over de næste 15 år? siger Jens-Kristian Damsgaard og fortsætter:

- Selv om vi har brugt mange mandetimer på at udarbejde et endeligt tilbud, valgte vi at afstå fra at afgive tilbud inden den endelige licitation. I tilbuddet måtte vi værdiansætte den store usikkerhed, og så fandt vi frem til, at det ikke hang sammen. Der ville simpelthen ikke være nok penge tilbage til det, det egentlig handler om, nemlig belægning og brolægning, når usikkerhedsfaktorerne er så store.

Jens-Kristian Damsgaard er bekymret for den udvikling, der er i gang i forbindelse med funktionsudbud:

- Vi er med denne sag blevet bekræftet i, at et funktionsudbud ikke er egnet til større byområder, og tendensen med at udbyde asfalt- og brolæggerarbejde i byerne på denne måde er bekymrende. Et Offentligt Privat Samarbejde i form af Partnering, som typisk løber over fire til seks år, er meget bedre egnet til større byer.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra hverken rådmand Steen Møller (K) eller By- og Kulturforvaltningen i Odense Kommune inden avisens deadline.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078