Plastrør leder regnvandet væk fra motorvejen
Ved Vejle er man godt i gang med at udvide 13 km motorvej fra fire til seks spor. Her må regnvand ikke påvirke trafiksikkerheden, og det sikrer 50.000 meter plastrør
Motorvejsudvidelsen har stået på i knap tre år, og når udvidelsen er færdig, vil ikke mindre end 50.000 meter plastrør være gravet ned i jorden. Det enorme rørsystem fungerer som både dræn- og transportledninger.
- Der er rigtig mange kabler til trafikinformation, som bliver gravet ned samtidig med at de nye spor anlægges. Kablerne bliver samlet i rør og brønde, så det efterfølgende er nemt at komme til dem og føje nye til, siger Ole Breinbjerg fra Brødrene Dahl Infrastruktur, der har været rådgiver på og leverandør af alt det, der ligger under jorden, herunder alt brøndgods, alle rør, kabelrør og kabelbrønde.
Der er anvendt særlige dobbeltvæggede X-Stream rør fra Wavin, som er specielt udviklet til at lede regnvand væk fra vejene, så de tørrer hurtigere og dermed er mere sikre at færdes på.
- Materialet er samtidig meget korrosionsbestandigt, og rørene er derfor helt tætte for både ud- og indsivning. Den korrugerede yderside gør desuden røret både stærkt og fleksibelt. Og så giver den lyse inderside optimale muligheder for tv-inspektion siger Ole Breinbjerg og fortæller, at plastrørene vejer meget lidt og derfor er nemme at håndtere og installere i rørgraven.
At bygge en helt ny motorvej er én ting; men det er en særlig udfordring at udbygge en eksisterende motorvej, og ikke mindst én som er så befærdet som motorvejen ved Vejle.
For at sikre en effektiv trafikafvikling i anlægsperioden laves de eksisterende nødspor om til nye spor, som udvides med nye nødspor i siden.
- De gamle nødspor fræses op, og der lægges en ny bund, så nødsporet kan bruges til det nye spor. Så man laver hele fundamentet for det nye spor allerede under den midlertidige løsning, og anlægger også de nye afvandingssystemer, forklarer Ole Breinbjerg.
Motorvejsprojektet til en samlet entreprisesum på 260 mio. kroner blev påbegyndt i efteråret 2011 og afsluttes efter planen til november.
Det er et konsortium bestående af Barslund A/S og K.L. Kristensen, der har hovedentreprisen, og som har valgt Brødrene Dahl som leverandør.
Brødrene Dahl er også involveret i motorvejsprojekter ved Greve, Silkeborg og Middelfart.