Øget godstransport er en utopi
En motorvej på langs gennem Midtjylland vil både være en god investering og transportmæssigt skre en langt bedre løsning end udvidelse af E45, mener Hærvejskomitéen
Det mener Hærvejskomiteen, der går ind for anlæg af en ny motorvej på langs gennem Midtjylland og parallelt med den eksisterende E45.
Formanden for Hærvejskomiteen, tidligere medlem af Folketinget og trafikpolitisk ordfører for Socialdemokraterne, Jens Chr. Lund understreger over for Licitationen - Byggeriets Dagblad, at livsnerven i den danske vareeksport er den nord-sydgående trafik i Jylland, hvor de danske produktionsvirksomheder primært er placeret.
Den tunge trafik
- Det er hér, vi finder koncentrationen af tung trafik, og her fylder jernbanen forsvindende lidt i transportarbejdet. Sådan er virkeligheden, uanset hvor mange grønne tanker man kan have om at flytte flere varer over på skinnerne. Det er simpelthen ikke realistisk, siger Jens Chr. Lund med henvisning til at den danske erhvervsstruktur er domineret af mange små og mellemstore virksomheder, og kunderne kræver stadig hurtigere og mere fleksibel just-in-time logistik:
- Derfor løfter jernbanen kun en forsvindende del af den samlede godstransport i Danmark. Det kan man begræde, men sådan ligger landet. Selv enorme investeringer i jernbane rykker ikke for alvor ved det faktum. Når vi når til 2020-erne, vil der være lige så meget trafik på en parallel motorvej, som der er i dag på E45, så det haster, siger Jens Chr. Lund videre.
Katastrofe
Hærvejskommitéen har blandt andet på besøg i Tyskland fået bekræftet, at Hærvejsmotorvejen kan realiseres på otte til 10 år, og at det maksimalt kommer til at koste det samme i størrelsesordenen otte-10 mia. kroner - som en udvidelse af E45:
- I stedet for at beslutte en "katastrofe", skal vi have den rigtige løsning med det samme, parallelmotorvejen. En udvidelse af E45 vil betyde enorme gener for trafikken i en lang årrække. Det kan man undgå ved at anlægge en parallel motorvej, og så får man oven i købet en dobbelt så stor forøgelse af kapaciteten på en fleksibel parallelforbindelse i stedet for en teoretisk udvidelse med 50 procent fra et tredie spor på E45, siger Jens Chr. Lund, der ikke forstår, at borgmestrene i Østjylland er så forhippede på en udvidelse af den eksisterende motorvej, da det i anlægsperioden over mange år vil ramme de østjyske virksomheder og borgere med store forsinkelser.
Finansiering
Jens Chr. Lund opfordrer samtidig til at finansiere en hærvejsmotorvej i samarbejde med eksempelvis PensionDanmark.
- En anden mulighed er at optage et internationalt lån. Med det nuværende renteniveau ville det være en god forretning. Den interne rente på en Hærvejsmotorvej vil være ni-11 procent, og som thybo ved jeg da i hvert fald, at det er mere end to procent, slutter Jens Chr. Lund.