Femern udbyder teknikken
Så er det tid til at byde på de mekaniske og elektriske anlæg på Femern-projektet
Femern A/S har netop udbudt de elektriske og mekaniske anlæg og udstyr i den kommende 18 km lange sænketunnel under Femern Bælt mellem Danmark og Tyskland.
Udbuddet handler om de elektriske og mekaniske installationer inde i tunnelen. Disse installationer er helt afgørende for sikkerheden, trafikanternes oplevelse af at køre gennem tunnelen og for omkostningseffektiv drift og vedligeholdelse.
Udbuddet retter sig mod både internationale og nationale leverandører og underleverandører, og teknisk direktør i Femern A/S Steen Lykke karakteriserer udbuddet som en særdeles attraktiv opgave, og derfor imødeser han betydelig interesse.
- Når vi bygger verdens største sænketunnel, vil design og opsætning af det avancerede elektriske og mekaniske udstyr naturligvis være en stor opgave og en udfordring. Der er mange innovative løsninger i tunnelprojektet, men også megen kendt teknologi i netop de elektriske og mekaniske installationer. Den 18 km lange sænketunnel består af 79 standardelementer og 10 specialeelementer, og hver af de to typer elementer skal udstyres med stort set identiske anlæg. Det giver umiddelbart et bedre indtryk af opgavens indhold og omfang, og det betyder, at der er mange leverandører, også de lidt mindre, der vil kunne deltage i at løfte opgaven, siger Steen Lykke.
Når tunnelen står færdig, bliver det ikke alene verdens længste af sin art, men også en af de mest moderne og mest sikre.
I den sammenhæng spiller det elektriske og mekaniske udstyr en central rolle. Udstyret og anlæggene består blandt andet af ventilation af tunnelen samt bygninger, nøddøre, brandbekæmpelsessystemer, dræn, kabel- og rørføringer, elevatorer, transformatorer, belysning, overvågning og kontrolsystemer samt kommunikationssystemer.
Disse installationer er samlet i én stor kontrakt. Derudover følger senere udbuddet af to mindre kontrakter for henholdsvis den arkitektoniske belysning og tunnelens betalingsanlæg.
Ni internationale konsortier er allerede i gang med at give tilbud på selve tunnelen.
Udbud: Udbuddet af de elektriske og mekaniske anlæg kan findes på www.licitationen.dk under Udbud