Risiko for en merpris i selve rådgivningsfasen
Bygherre skal helst ikke betale for den samme ydelse to gange, mener FRIs adm. direktør. Men mens vi venter på fælles standarder for mængder er risikoen overhængende
Det koster virksomhederne tid og penge, og det er ofte de virksomheder, der vinder opgaven, som selv skal finde på løsninger, lyder det i undersøgelsen.
En del af bygherrerne skriver i udbudsmaterialet, at det ikke kun er prisen, men også andre forhold, som for eksempel bæredygtighed, kreativ udformning eller lignende, der afgør, hvem der ender med at få tildelt en opgave.
Men i praksis oplever virksomhederne, at det er prisen, der er afgørende.
Og det er, ifølge virksomhederne, ikke fair, når det er noget andet, der er angivet i udbudsmaterialet.
Diskussionen falder i forlængelse af den debat, der blandt andet har raset her i Licitationen - Byggeriets Dagblad, nemlig spørgsmålet om produktivitet og ansvarsfordeling, ikke mindst i forhold til de vanskelige mængdeopgørelser.
Mod fælles mål
Rådgiverne, arkitekter, konstruktører og rådgivende ingeniører, blandt andre, oplever tilsvarende et pres på pris og ydelser.
- Set fra min stol er det vigtigt, at de fælles standarder kommer, så vi kan arbejde frem mod en situation, hvor det bliver billigst muligt for bygherren, siger Henrik Garver, adm. direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Ifølge FRI-direktøren kan der trækkes mindst muligt på byggebudgettet, når både rådgivende og udførende led arbejder mod et fælles mål, nemlig at få lavet udbud, hvor bygherre får mest muligt værdi for sit projekt.
- Der opstår en usikkerhed hos de bydende, hvis der ikke er standarder for mængderne. Og der opstår uheldige situationer, hvor rådgivernes beregningsprogrammer ikke altid korresponderer med de øvrige aktørers. Men derfor kan det ikke være rigtigt, at bygherre skal betale for samme ydelse to gange, hos både rådgiver og entreprenør. Men ved fælles mængdeudbud kommer vi tættere på at spare arbejdsgange, pointerer han og tilføjer:
- Som rådgiver for bygherre er det vores job at hjælpe med at træffe de rigtige valg, der giver værdi i hvert eneste projekt, men kvalitet koster penge, siger Henrik Garver.
Seks mia på tilbud
Det anslås, at bygge- og anlægsbranchen hvert år bruger cirka seks milliarder kroner på at give tilbud på offentlige og private bygge- og anlægsopgaver.
Så der bruges mange penge på at give tilbud på det halvfærdige materiale, lyder det fra Styringsentreprenørgruppen i Dansk Byggeri.