23948sdkhjf

En letbane til Nordhavn bør undersøges

Enhedslisten undrer sig over, at letbane ikke er undersøgt som alternativ til metroafgrening til Nordhavn
Transportministeriet har netop fremlagt forslag til den lov, der skal gøre det muligt at lave metro til Nordhavnen.

Men Enhedslisten undrer sig over, at der ikke er foretaget alternative undersøgelser af en letbane i stedet.

- Man får meget mere for pengene ved at anlægge letbane, og derfor synes vi det ville være rimeligt, at muligheden for en letbane i stedet for metro er velbelyst, siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested.

Han har gennem Folketingets transportudvalg bedt transportminister Henrik Dam Kristensen (S) redegøre for, hvorvidt der er foretaget undersøgelser af anlæg af letbane til Nordhavn i stedet for Metroselskabets og Københavns Kommunes ønske om metro.

- Metro er meget dyr i anlægsomkostninger. En kilometer metro koster omkring en mia. kroner, mens en kilometer letbane koster 150-200 mio. kroner. Samtidig er der hele spørgsmålet om prognosegrundlaget for udviklingen af Nordhavn. Det synes spinkelt i lyset af den nuværende krise. En undersøgelse af letbane som alternativ ville betyde, at der kunne træffes en beslutning på et mere oplyst plan, siger han.

For sent ude

Henning Hyllested erkender, at han og Enhedslisten formentlig er for sent ude til at ændre beslutningen om metro til Nordhavnen.

Partiet har da også stemt for det aktstykke, som muliggør, at man i forbindelse med det igangværende arbejde med at anlægge Cityringen kan lave afgreningen til Nordhavnen.

Det sparer cirka 300 mio. kroner i forhold til eventuelt at skulle gøre det senere, hvor det samtidig vil påvirke Cityringens drift.

- Vi er ikke imod mere metro, men vi kunne ønske et bedre beslutningsgrundlag, og det skal vi have, hvis ønsker om metro til Sydhavnen bliver til reelle planer, siger Henning Hyllested.

Ifølge lovforslaget til metroafgreningen til Nordhavn forventes den første fase at koste 2,9 mia. kroner.

Finansieringen tilvejebringes ved passagerindtægter, salg af arealer i Nordhavn og bidrag fra staten og Københavns Kommune.

Metrolinjen til Nordhavn kan formentlig stå færdig i 2020.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109