Udbud vækker interesse i udlandet
Banedanmark har udbudt den største kontrakt på den ny jernbane mellem København og Ringsted
Det drejer sig om en strækning i Valby og Hvidovre, hvor jernbanen lægges i tunnel og såkaldt trug. Der udbydes 1.255 meter tunnel og knap 1.800 meter trug.
Banedanmark vurderer, at værdien af den kommende kontrakt bliver på mellem 120 og 150 mio. euro - eller mellem 900 mio. og 1,1 mia. danske kroner.
Alene på grund af størrelsen forventes det, at udenlandske entreprenørvirksomheder vil byde med.
Niels Sørensen, Banedanmarks kontraktchef på den ny bane, oplyser, at Banedanmark allerede har fået de første henvendelser fra udlandet med interesse for tunneludbuddet.
Der bliver tale om to cut and cover tunneler - en omkring 700 meter lang tunnel langs Kulbanevej i Valby og en omkring 555 meter lang tunnel under Vigerslev Alle og Allingvej i Hvidovre. Det mellemliggende stykke bliver et knap 500 meter trug - en tunnel uden låg, og også på vestsiden af Hvidovretunnelen fortsætter jernbanen i trug frem mod Avedøre Havnevej.
Forgæves kamp
Hvidovre Kommune har længe kæmpet for at få hele strækningen gennem Hvidovre lagt i tunnel, men det er ikke lykkedes at overbevise Folketingets transportudvalg om at finde de ekstra penge.
- Vi må erkende, at vi har tabt den kamp, men vi mener fortsat, at det er et forkert valg, at jernbanen ikke lægges i rør eller tunnel hele vejen gennem de meget bynære områder, siger arkitekt Jens Schelde fra Hvidovre Kommune.
- Jernbanen var rørført gennem Hvidovre i det oprindelige projekt, som imidlertid blev for dyrt i forhold til, hvad Folketinget ville bevilge. Vi mener, projektet er grebet helt forkert an. Man endte med at bevilge en pose penge og så se, hvad man kunne få for pengene. På den måde er det klart, at man må gå på krompromis i forhold til hvad der ville være den bedste løsning for de områder, som jernbanen kommer igennem, siger Jens Schelde.
Han gør dog opmærksom på, at Hvidovre Kommune har fået et lille plaster på såret, idet der er bevilget 16 mio. kroner til en støjskærm i forbindelse med det åbne stykke frem mod Avedøre Havnevej. Skærmen vil samtidig også tage en del støj fra motorvejen.
I gang om et år
Ud over de samlet godt tre kilometer tunnel og trug indeholder Banedanmarks udbud også etablering af to jernbanebroer, tre fodgængerbroer, pumpestationer og fem nødudgange med ramper.
Udbuddet er netop offentliggjort i EU-Tidende med frist den 5. marts.
Hvis der er flere end seks bydende, vil Banedanmark skride til prækvalifikation.
Det forventes, at det pågældende arbejde vil gå i gang om et år.
De første entreprenører til det omfattende arbejde med den ny jernbane er fundet. MT Højgaard blev sidste år udpeget til at opføre seks broer i Brøndby og Vallensbæk, og for et par uger siden blev det offentliggjort, at Aarsleff har vundet arbejdet med 12 broer på strækningen mellem Ishøj og Greve.
Den samlede pris for strækningen mellem København og Ringsted er knap 11 mia. kroner.