23948sdkhjf

Ingen metro uden støj

Transportminister Henrik Dam Kristensen vil søge løsninger for de mest støjramte beboere i nærheden af de 21 metrobyggepladser
Der er måske håb forude for de mest støjramte beboere ved byggeriet af den københavnske Metrocityring.

På et samråd i Folketinget torsdag slog transportminister Henrik Dam Kristensen (S) fast, at han er parat til at søge løsningsmodeller, der kan hjælpe de hårdest ramte familier, men samtidig påpegede han, at det ikke er muligt at bygge en metro, uden at det kommer til at støje mere end de ellers tilladte grænser.

Henrik Dam Kristensen understregede, at det også var fremgået af den VVM-undersøgelse, der ligger til grund for metrobyggeriet, at det ville medføre støj ud over de ellers fastsatte grænseværdier, selv med brug af de mindst støjende anlægsmetoder.

Stort projekt

Samtidig forklarede transportministeren, at der er 21 metrobyggepladser, men at det især er ved den ene, at der er alvorlige problemer:

- Metrobyggeriet er et meget stort byggeprojekt, der ikke kan undgå at påvirke de borgere, der bor tæt på en af de 21 byggepladser, som er etableret rundt om i byen, sagde ministeren blandt andet.

Han oplyste videre, at Københavns Kommune har modtaget 10 dispensationsansøgninger for støjgrænserne.

- Det er værd at bemærke, at udbuddene af anlægsarbejderne blandt andet er baseret på VVM-redegørelsen i forhold til de omtalte støjgrænser. Det samme er derfor de indgåede kontrakter med entreprenørerne, sagde ministeren ved samrådet.

Erstatning

Problemet i forhold til at afhjælpe generne for de berørte beboere er, at det reelt kun er Ekspropriationskommissionen, der vurderer, om støjniveauet på en byggeplads er så generende, at der udløses erstatning i form af eksempelvis genhusning.

- Det er ikke Metroselskabet, som vurderer hvilke afværgeforanstaltninger der skal tilbydes de berørte borgere, sagde ministeren og noterede, at Ekspropriationskommissionen er en uafhængig instans med stor erfaring i at vurdere anlægsbyggeriers påvirkning.

Venstre bakker op

Henrik Dam Kristensen sagde efter samrådet til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at han gerne vil bidrage til at finde en løsning for de mest berørte.

Og det blev han bakket op i af Martin Geertsen fra Venstre, der stod bag samrådsspørgsmålet.

- Det er nu én gang for alle slået fast, at Københavns Kommune har sovet i timen i forhold til at oplyse københavnerne om, at det selvfølgelig støjer at bygge en metro, også støjer mere end de almindelige støjgrænser tilsiger. Nogle af politikerne på Københavns Rådhus har stukket blår i øjnene på københavnerne med påstande om, at det ikke vil støje at bygge en metro. Derfor må transportministeren, jeg og andre gode kræfter have en snak om, hvorvidt vi i ejerkredsen bag Metroselskabet – København og staten – skal forsøge at finde flere erstatningslejligheder til rådighed for de mennesker, som er særlig hårdt ramt af støjproblemer i København, sagde Martin Geertsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125