Betal ved kasse 1
Det kan dels skyldes forskellig sikkerhedskultur hos den enkelte medarbejder, men så sandelig også udenlandske virksomheders manglende anvendelse af de i Danmark nødvendige og lovpligtige sikkerhedsforanstaltninger.
Det sidste kan være en af de medvirkende årsager til, at specielt østeuropæiske virksomheder kan underbyde danske byggevirksomheder og dermed sikre sig opgaverne på unfair vilkår.
I årevis har der været arbejdet med og er investeret enorme beløb i at sikre, at danske byggearbejdere kan forlade hjemmet om morgenen i vished om, at de på grund af fornuftige sikkerhedsregler kan vende hjem om aftenen med arme og ben i behold. Det er politikernes og myndighedernes ansvar, at det arbejde ikke sættes overstyr.
Skal indsatsen over for ulovlighederne i byggesektoren, både når det gælder arbejdsmiljøet og overholdelse af reglerne omkring eksempelvis RUT-registrering og skat, være effektiv, må det stille krav til myndighederne om at skride hårdt og kontant ind, når reglerne ikke overholdes.
Det gælder eksempelvis betaling af bøder, manglende skatter og afgifter. Der må myndighederne kunne stille krav om, at såvel virksomheder som medarbejdere betaler, hvad de skylder staten, før arbejdet kan fortsætte.
Finder Arbejdstilsynet på en byggeplads eksempelvis overtrædelser af sikkerhedsreglerne eller manglende RUT-registrering hos udenlandske virksomheder, skal der kunne idømmes straksbøder, og indtil de er betalt, kan arbejdet ikke fortsætte.
Det kan lade sig gøre med straksbetaling af bøder på landevejen, hvor udenlandske lastvognstog tilbageholdes, til bøden for lovovertrædelser af eksempeplvis køre-hviletidsregler skal være betalt for både chauffør og vognmand, før turen kan fortsætte. Så kan det også lade sig gøre i byggesektoren.
I øvrigt bør de danske myndigheder arbejde i EU for, at vil medlemsstater ikke inddrive eksempelvis skyldige skatter og afgifter til en anden stats myndigheder, som det er tifældet med Polen, så skal det være muligt at lukke for, at virksomheder fra det pågældende land kan operere i eksempelvis Danmark.
Det er helt til grin, at den danske stat har flere hundrede milioner kroner til gode fra virksomheder i Polen, uden at de polske myndigheder løfter så meget som en lillefinger for at inddrive de danske tilgodehavender.