23948sdkhjf

CAT-succes med genopbygninger

CAT Reman er navnet på en voksende industri for den verdensomspændende Caterpillar-koncern. Genopbygning af brugte og slidte motorer med fabriksgaranti er i kraftig vækst
Caterpillar vil naturligvis gerne sælge nye maskiner, og udvikler hele tiden nye modeller til verdensmarkedet. Alene i 2012 er der planlagt mere end 60 nye modeller - og nogle af dem vil vi også få at se i Danmark på den kommende Entreprenør & Håndværk i Herning her i foråret. Det vender vi naturligvis tilbage til.

Men et helt andet område er genopbygning af ældre og udtjente motorer. Det er blevet et stort vækstområde for Caterpillaer, der har tre virksomheder i henholdsvis Missisippi, Singapore og i britiske Shrewsbury. Her løbes der stærkt for at efterkomme efterspørgslen på at regenere gamle maskiner.

Mange myter

Og der er mange myter omkring en genopbygget motor. Nogle sikkert sande, men andre er det ikke. Som Ian Vickers, der arbejder som marketing konsulent i virksomheden i Shrewsbury forklarer:

- Der er mange forskellige niveauer i begrebet “renovering". Her er det faktisk ikke blot en renovering, men en komplet genopbygning af motoren. Og det er faktisk et ret så gennemgribende arbejde. Men når projektet er fuldført, så står der en funklende “ny" motor, som forlader fabrikken med en garanti, som er lige så omfattende som var det en helt ny maskine. Men der er mange penge at spare for kunden på denne måde, som også er en miljørigtig måde at gøre tingene på, fordi vi jo genbruger så meget vi overhovedet kan af maskinen, siger han til den danske fagpresse, da vi forleden besøgte virksomheden i Shrewsbury.

Grundig inspektion

Når den brugte motor ankommer til fabrikken er den allerede blevet inspiceret nøje af den forhandler, der har taget imod ordren. Der fastsættes en værdi for den brugte motor, og så går teknikere på virksomheden i Shrewsbury i gang med deres evaluering af motorens stand. Det plejer at stemme nogenlunde overens, og så går arbejdet ellers i gang med at adskille den, rense, og foretage genopbygningen. Så mange dele som overhovedet genopstår i den “nye" motor, men det er ikke sådan at alle dele følger den samme motor. På et tidspunkt mister hver del sin identitet, og indgår i puljen af dele, således at man har et lager af for eksempel generatorer, pumper med videre. Det, der kan bruges, anvendes igen efter renovering med nye pakninger, slanger med videre, og det, der ikke kan anvendes, smides videre til skrot.

Et af de mere interessante aspekter er, at nogle motorblokke og cylinderhoveder, topstykker med videre simpelt hen er så slidte, at der skal lægges nyt metal på. Det er en teknik, som fabrikken har udviklet, og faktisk udfører. Man lægger simpelt hen nye lag af metal på, med en slags sprøjtemetode, og resultater er lige så stærkt, som var det støbt.

- Så kan vi fræse og planere og genbruge blokken og de mange andre dele, sætte nye foringer i og så videre, fortæller Ian Vickers.

Produktionen finder sted i en gammel Rolls Royce motorfabrik, og en række af medarbejderne i virksomheden har en lang historie med motorbyggeri, så erfaringen i området er stor, når det kommer til motorteknologi.

En travl niche

- Vi har meget travlt, og der geares hele tiden op og vi ansætter en lang række mennesker i øjeblikket, så det er jo en succeshistorie, fortæller han.

En regenerering på denne måde, giver en motor et helt nyt ekstra liv, og kunden sparer mange penge ved at investere på denne måde. Virksomheden arbejder både for forsvaret, for jernbanen og for bygge- og anlægssektoren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08