Hjælp at hente for de grænseoverskridende
Udstationerende byggevirksomheder oplever nye udfordringer med medarbejdere af forskellig nationalitet
Der er imidlertid hjælp at hente. Der er under Erhvervsstyrelsen oprettet et nyt servicekontor, som giver målrettet information til danske virksomheder om regler og myndigheder i EU.
- Virksomheder har taget hul på, hvad man kan kalde en slags Globalisering 2.0, globaliseringens næste fase, der byder på andre problemstillinger, end man hidtil har været vant til, siger Anita Kurowska Larsen, chefkonsulent i Dansk Byggeris internationale afdeling.
- Virksomhedernes medarbejderstab består ikke længere udelukkende af danskere. For eksempel er der i dag ansat mange polakker, tyskere og svenskere i danske byggevirksomheder. Det giver i det daglige ikke problemer, men man skal være sikker på alle problemstillinger, hvis man for eksempel tager en polsk medarbejder med på et job i Tyskland eller en svensk medarbejder med til Grønland. Der er et utal af konstellationer, og mange vi ikke har hørt om før, og svaret er derfor heller ikke det samme hver gang. Virksomheder sætter deres hold efter kvalifikationer - ikke efter nationalitet, siger hun.
Anita Kurowska Larsen mener, at Dansk Byggeri har stor viden om hvad hun kalder enkle udstationeringer. I de mere komplicerede forhold har Dansk Byggeri et samarbejde med Indre Markeds Center, som Erhvervsstyrelsens servicekontor hedder.
Handelshindringer
Indre Markeds Center blev oprettet for knap et år siden, og selv om kendskabet til centret endnu er begrænset, har en række virksomheder fundet vej til centrets rådgivning, oplyser specialkonsulent Karin Kragshave.
- Vi har set et stigende antal henvendelser fra byggeerhvervet, ligesom vi har en løbende kontakt med Dansk Byggeri. Vi håber især vi kan hjælpe de virksomheder, som ikke er så store, at de har en hel hær af jurister eller egen international afdeling, men vi er naturligvis åbne for henvendelser fra alle virksomheder, der arbejder med eksport til EU eller EØS-landene, siger hun.
Hos Indre Markeds Center kan virksomhederne få hjælp til afklaring af, om det er EU-harmoniserede regler eller nationale regler, der er gældende for produkter og serviceydelser - for eksempel ved udstationering af arbejdskraft om der er krav om særlig uddannelse eller certifikat for visse typer af arbejde.
- Vi får også henvendelser fra virksomheder, som allerede eksporterer produkter eller serviceydelser, og som synes, at de udsættes for handelshindringer i et andet land. I sådanne tilfælde undersøger vi forholdene, om der gælder nationale særregler eller om den danske virksomhed virkelig udsættes for en ulovlig handelshindring, siger Karin Kragshave.
Indre Markeds Center har et tæt samarbejde med beslægtede myndigheder i de øvrige EU- og EØS-lande
Det er gratis for virksomheder at bruge Indre Markeds Centers rådgivning.