23948sdkhjf

Lær af fejlene

Det er menneskeligt at fejle – det er dumhed at gentage fejlene…

Forløbet omkring metrobyggeriet i København må have lært politikerne, at gode intentioner og frivillige aftaler om sociale klausuler og arbejdsklausuler simpelthen ikke er nok, når udenlandske entreprenører er involveret. For dem er indgåede aftaler ikke mere værd, end det papir, de er skrevet på.

Det viser sagen omkring de manglende elevpladser ved metrobyggeriet. Kun otte lærlinge er i øjeblikket beskæftiget på metroprojektet – det burde være mindst fem-seks gange så mange. Hundredvis af unge i hovedstadsområdet mangler praktikpladser, men når det kommer til et skatteborgerfinansieret byggeri, så er antallet af lærepladser nærmest på et niveau, der bedst kan beskrives som skandaløst.

Når det er skatteborgernes penge, der bruges på bygge- og anlægsprojekter, er det kun naturligt, at det danske samfund dels sikrer et rimeligt antal uddannelsespladser, og dels at løn- og arbejdsforhold lever op til dansk standard.

Med hensyn til at lære af fejlene, må metrobyggeriet selvfølgelig betyde, at der strammes op på kravene i forbindelse med kontrakterne ved anlæg af den nye jernbane mellem København og Ringsted og ikke mindst ved Femernforbindelsen.

Det må simpelthen bøjes i neon for de bydende, at der er en række minimumskrav, der skal opfyldes, både hvad angår løn, arbejdsmiljø og uddannelse. Skal danske virksomheder have en chance for at klare sig i konkurrencen med udenlandske, må og skal det ske på lige konkurrencemæssige vilkår.

Klausulerne ved kommende store anlægsarbejder må udformes så stramt, at det koster entreprenørerne dyrt ikke at leve op til kravene. Den virksomhed, der vinder opgaven, må stå til ansvar, uanset om der er tale om underentreprenører eller hovedentreprenører. Sker det ikke, skal der falde bøder så store, at "forbrydelsen" ikke betaler sig.

Metroprojektet har vist, at der blæser barske vinde ind over den danske byggesektor. Skal den danske byggebranche ikke blæses helt omkuld, må stat, regioner og kommuner sikre, at unfair konkurrence ikke vinder. Det skylder man bygge- og anlægsbranchen, og det skylder man især de hundredvis af unge, der må se langt efter praktikpladser ved metrobyggeriet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11