23948sdkhjf

Elementfabrik skal blive i Rødbyhavn

Femern A/S afviser forslag fra Jacob Jensen (V) om at flytte tunnelelementfabrik fra Rødby til Kalundborg
Sund og Bælt har på baggrund af artiklen i Licitationen om en eventuel ny placering af tunnelelementproduktionen til Femernbæltforbindelsen gjort opmærksom på, at der i Jacob Jensens oplysninger er “nogle faktuelt forkerte premisser om mulige besparelser", ligesom der peges på, at “en flytning vil forsinke projektet i ét til to år".

Der henvises til grundlaget for beslutningen om at placere elementfabrikken i Rødby, hvoraf det fremgår, at det er Femern A/S’ klare vurdering, at Rødbyhavn er “den mest hensigtsmæssige placering for produktionsfaciliteterne", og der henvises blandt andet til, at “Rødbyhavn opfylder alle tekniske krav til en produktionsplads, og arealet er så stort, at hele produktionen af tunnelelementerne kan ske samlet".

Det noteres også, at transportrisikoen minimeres, og at Femern A/S får de bedste betingelser for at føre løbende tilsyn og kontrol med produktionen:

Seriøse forslag

- Der er en række lokaliteter, som har leveret seriøse og gennemarbejdede forslag til etableringen af en produktionsplads, hvilket Femern A/S påskønner. Men da selskabet som følge af de nye EU retningslinjer skal påtage sig ansvaret for lokaliseringen af produktionspladsen, har selskabet lagt afgørende vægt på at vælge den lokalitet, der bedst opfylder selskabets krav til teknisk egnethed, sikkerhed for overholdelse af tidsplan, herunder især i forhold til miljøgodkendelsen, samt minimeringen af risici. Og denne lokalitet er efter Femern A/S’ vurdering Rødbyhavn, hedder det blandt andet i indstillingen.

Dyrere placering

Det erkendes dog, at placeringen ved Rødbyhavn medfører en forøgelse af anlægsomkostningen på i størrelsesordenen 2,8 mia. kroner i forhold til, hvis entreprenørerne valgte at etablere produktionsfaciliteter i Polen. En merudgift i den størrelsesorden skyldes et højere løn- og omkostningsniveau i forhold til Polen. Femern A/S understreger, at “ingen af de foreslåede lokaliteter i Polen lever op til kravene vedrørende teknisk og miljømæssig egnethed".

Derfor blev det indstillet, at transportministeren godkender, at selskabet udpeger Rødbyhavn som produktionsplads for tunnelelementerne til den kommende Femernbælt-forbindelse, med deraf følgende økonomiske konsekvenser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109