23948sdkhjf

Asfaltudlægning - nu med indlagt buffer

Wirtgen tester ny metode med et ekstra led i kæden på motorvejen ved Esbjerg
Oftest kan et led mere i kæden besværliggøre processen og sænke kvaliteten.

Men på motorvejen ved Esbjerg – ved lufthavnen og Korskroen – er det helt modsat. Her har Vejdirektoratet og NCC sammen med Wirtgen Group netop afprøvet en ny metode til udlægning af asfalt. Med et led mere i kæden.

En strækning på 3,1 km motorvej og 8,10 meters bredde skulle have en ny belægning. En mængde på omkring 2.000 tons. Og så var det tid til test.

Wirtgen har hentet en ny maskine fra koncernens Vögele-fabrik til Danmark. En MT3000-2 Offset asfaltfeeder, som simpelthen er en slags "buffer", der skydes ind som mellemled mellem lastbilerne med asfalt og asfaltudlæggeren.

Ingen "kolde pletter"

Det giver mulighed for kontinuerlig udlægning af asfalten. Helt uden afbrydelser eller "kolde pletter". Asfalten udlægges uden afbrydelser - eller "kolde pletter" – når en fyldt lastbil støder til asfaltudlæggeren. Samtidig giver det en ekstra bufferkapacitet, fordi asfaltfeeder og asfaltudlægger tilsammen kan rumme op til 32 tons asfalt.

Serviceleder Bjarne Dahl og projektleder Carsten Jensen fra NCC vurderer, at dagens arbejde med den nye asfaltfeeder har givet en tidsbesparelse på omkring en time. Eller cirka 500 meter mere vej udlagt med asfalt med den nye MT3000 som mellemled.

NCC-folkene mener imidlertid, at den vigtigste gevinst er, at der opnås en fuldstændig kontinuerlig og ensartet kvalitet i vejbanen. På sigt kan det betyde at vejbelægningen ikke har de sædvanlige svage punkter i de såkaldte "kolde pletter".

Krav i Tyskland

- I Tyskland er det allerede et krav, at der arbejdes med asfaltfeeder på de tyske veje. Man vil ikke acceptere de kvalitetsforringelser, som ikke kan undgås ved den direkte kobling mellem lastbil og asfaltudlægger, fortæller salgschef Jan Dahl hos Wirtgen Denmark med hovedkvarter i Taulov.

Forsøget med "det ekstra led i kæden" på dansk motorvej ved Esbjerg forløb over al forventning. De seks lastbiler, der kørte pendulfart mellem asfaltværket i Roust og arbejdsstedet, havde ingen problemer med at finde takten og rytmen i fremføringen. Den bestemmes helt af den nye feeder MT3000.

Maskinen er udstyret med masser af overvågning, som samtidig styrer hastigheden på asfaltudlæggeren og også styrer lastebåndet horisontalt, så asfalten ikke vælter ud over kanten på asfaltudlæggerens magasin.

25 tons på 60 sekunder

Dermed kan mandskabet på asfaltudlæggeren koncentrere sig om kvaliteten af den udlagte belægning nede på vejen.

Testen ved Esbjerg dokumenterede også, at asfaltfeederen kan tømme en lastbil med 25 tons materiale på blot 60 sekunder.

- Anlæg af veje er en omkostningstung opgave. Derfor er kvaliteten og holdbarheden af vejanlæg noget, der kan spare penge på lidt længere sigt. Og jeg er overbevist om, at det kommer til at gå hurtigt med at få introduceret Vögele asfaltfeederen til vejfolket her i Danmark. Erfaringerne fra Tyskland er så positive, at kravet om brug af asfaltfeeder simpelthen skrives ind i leverancebetingelserne, siger den danske Wirtgen-salgschef, Jan Dahl.

Asfaltfeederens fulde navn er Vögele MT3000-2 Offset Power-Feeder. Maskinen kan levere op til 1.200 tons asfalt i timen til udlæggeren, og arbejdshastigheden er op til 24 meter i minuttet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094