18 ton tunnel til isbjørnene
Den har været undervejs fra Japan i 45 dage. Men i går ankom den: En 18 ton isbjørnetunnel til Den Arktiske Ring i Københavns Zoo
Tunnelen har en diameter på 3,6 meter og blev løftet ind i haven med en af Danmarks største kraner.
I første omgang kunne den ikke løftes langt nok ind. Derfor blev en ny blokvogn kørt ind, og tunnelen blev løftet op på den. Den skal i dag køre tættere på den arktiske cirkel, så den kan løftes fra vognen og direkte ind.
Sammen med tunnellen ankom også fem enorme akrylruder, der skal bruges andre steder i Den Arktiske Ring, der om et halvt års tid giver publikum mulighed for at opholde sig blandt svømmende isbjørne.
Det længste løft
Ruderne, blandt andet et 48 kvm stort til det nordatlantiske fuglefjeld, blev løftet direkte ind fra Roskildevej, og kunne klares med to løft.
Kranen blev monteret med ballast på 69 tons og løftet med fuglefjeldsruden blev med sine 50-60 meter det længste løft under hele processen.
Tre japanere i røde bukser ledsagede tunnelen og de fem vinduer. Og det er ikke tilfældigt. Tunnel og ruder er produceret i Japan og sejlet til København. En tur der har taget 45 dage.
Zoos nye store isbjørneanlæg åbner til efteråret.