23948sdkhjf

Anlægsentreprenørerne beklager sig ikke

Der er masser af snak om krisen, men hos anlægsentreprenørerne går det ikke så helt ringe endda, og årene frem vil også byde på et rimeligt aktivitetsniveau
Det ser ikke helt skidt ud for anlægsantreprenørerne, når man kigger på det.

Dels går det faktisk ikke så dårligt lige nu, og aktivitetsniveauet vil holde sig frem til omkring 2020. Investeringerne ligger ifølge Dansk Byggeri på et nogenlunde konstant niveau på 40-45 mia. kroner om året.

- Det er klart, at store projekter i de kommende år vil fylde en del. Det drejer sig naturligvis om Metro Cityrigen og ikke mindst også Femern, som vil fylde meget, men faktisk ser det fint ud frem til 2020, siger direktør for Danske Anlægsentreprenører Niels Nielsen til Licitationen.

Lavere niveau efter 2020

- Efter 2020 vil der nok være et lidt lavere niveau, men til den tid kan man så afvente yderligere initiativer til andre spændende projekter, siger han.

- Når det gælder investeringer og aktivitet inden for infrastruktur, så er det vigtigt at man ser det med de langsynede briller på. Det betyder også at vi er nødt til at forholde os til en globaliseret verden, som giver åbne grænser. De åbne grænser gør, at vi er nødt til at sikre nogle rammeaftaler, som giver mulighed for, at de danske virksomheder kan bevare deres konkurrencevne over for virksomheder, som kommer udefra, og som noget helt naturligt vil interessere sig for de store projekter, fortsætter Niels Nielsen.

Når talen falder på projekter, som er med til at holde niveauet oppe, så gælder det jo vækstpakken med blandt andet Togfonden, hvor der bliver investeret 27,5 mia. kroner, og det gælder trafikaftalen med blandt andet en ny Storstrømsforbindelse.

Stort vedligehold

- Der er også et vedligehold af statsveje til en værdi af 1,4 mia. kroner, en havnetunnel i Københavns Havn eventuelt med en Metroforbindelse indbygget, så der er sådan set nok at tage fat på, erklærer en ikke helt utilfreds direktør.

- At man har vedtaget Togfonden giver nyt saltvand til timemodellen og elektricificeringen af jernbanenettet, og det vil afføde fornyet aktivitet mange steder, siger han.

Tilbage til de rammebetingelser, som skal gælde for udbuddene, så har Niels Nielsen også et bud på, hvad de rammebetingelser bør gå ud på:

- Det handler i væsentlig grad om arbejdsmiljøforhold, som jo skal være gældende efter danske regler og det gælder arbejdsmarkedets aftaler generelt, som jo også skal være indrettet efter danske forhold, siger han.

- Det er den måde vi kan sikre at danske virksomheder kan være med, sammen med den måde opgaverne udbydes på. Men konkurrence bliver der. Det kan og skal vi heller ikke undgå, siger han.

20.000 mand i gang

I Danske Anlægsentreprenører og Dansk Byggeri regner man med, at det nuværende beskæftigelsesniveau i anlægssektoren vil ligge på 19.-20.000 personer jævnt hen over perioden frem til 2020.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094