23948sdkhjf

Nyt anlæg til cykler skaber komplikationer

En forsinket gravetilladelse har skabt store problemer for anlæggelsen af et nyt parkeringsanlæg til cykler på Roskilde Station og medført store gener for byens borgere
Anlæggelsen af et nyt parkeringsanlæg til cykler ved landets ældste stationsbygning i Roskilde skaber store problemer for byens borgere.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har i et svar til næstformanden for Folketingets Transportudvalg, Flemming Damgaard Larsen (V), kaldt det “beklageligt", hvis borgerne i Roskilde føler sig generede af et byggeprojekt, som er kommet til at vare længere tid end først forventet.

Flemming Damgaard Larsen har peget på, at “det er stærkt utilfredsstillende, at et byggearbejde, der var forventet at tage nogle måneder, kommer til at vare mere end et år med de store gener, der følger for borgerne i Roskilde".

- DSB er i øjeblikket i gang med at etablere et cykelparkeringsanlæg på Roskilde Station. Anlægget etableres i kælderniveau og grænser op til BaneDanmarks perronanlæg, hvilket indebærer, at der graves ud lige op til dette. Udgravninger af denne type kræver altid Banedanmarks gravetilladelse, og som forberedelse til ansøgningen om gravetilladelse hos Banedanmark indleder DSB i august 2011 dialog med Banedanmark om, hvilke tekniske løsninger - spunsvæg mm. - der er acceptable for Banedanmark, således at spor og perron både under og efter anlægget af cykelparkeringskælderen lever op til alle sikkerhedskrav, samtidig med at de fortsat er fuldt funktionsduelige i anlægsperioden, oplyser ministeren blandt andet.

Færdig ultimo 2012

Forhandlingerne mundede derefter ud i en gravetilladelse den 5. oktober 2011, men gravetilladelsen blev trukket tilbage allerede en uge senere “med henblik på at opnå en ekstern validators dokumentation af, at projektet ikke udgør en sikkerhedsrisiko for jernbanens stabilitet".

- Proceduren ved brug af ekstern validator er at validatorens dokumentation skal godkendes i Trafikstyrelsen, inden Banedanmark kan udstede en gravetilladelse til DSB. DSB lukker derfor byggepladsen medio oktober 2011 og modtager endelig gravetilladelse fra Banedanmark den 16. marts 2012. Processen omkring opnåelse af gravetilladelse har været væsentligt længere end først planlagt, hvorfor byggepladsen har været oprettet ved stationen i en længere periode, end det egentlige anlægsarbejde har været i gang, med de nævnte trafikale gener til følge, fortsætter Henrik Dam Kristensen, der kan “trøste med", at anlægsarbejdet “på nuværende tidspunkt" forventes afsluttet ultimo september 2012.

I øvrigt stødte der yderligere komplikationer til, da man efter arbejdets igangsættelse “stødte på en tunnel, som ingen af parterne havde registreret".

Det forsinkede arbejdet i yderligere en måned.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095