23948sdkhjf

Transport-alternativ

Nok er den nu likviderede betalingsring omkring København centrum endegyldigt lagt i graven i sin oprindeligt skitserede form, men problemet med trængsel i det centrale København og ikke mindst på de væsentligste indfaldsveje til hovedstaden fordufter jo ikke bare af den grund.

Det er også yderst tvivlsomt, om de ekstra penge fra staten til billigere billetter i den offentlige transport overhovedet får nogen effekt, for man skal vist være meget optimistisk, hvis man tror, at nogle få kroner billigere billetter får pendlere til at sælge privatbilen og købe et pendlerpas til busser, metro og tog, som i sin nuværende kondition har svært nok ved at klare det støt stigende transportbehov, som landets dynamiske hovedstad formentlig vil opleve i de kommende år. Derfor er det også positivt, at transportminister Henrik Dam Kristensen (S) nu erklærer sig villig til at overveje alternative udbygningsmuligheder på det trafikale område i København og hovedstadsregionen.

Som Licitationen – Byggeriets Dagblad oplyser i dag, er der som led i de strategiske analyser af udbygningsmulighederne i hovedstadsområdet gang i en screening af mulige linieføringer for en østlig ringvej/havnetunnel i København. Der ses blandt andet på linieføringer fra Helsingørmotorvejen til udbygningsområdet i Nordhavnen og gennem Københavns havneløb eller via Amager. På den måde kan også hovedstadens andet store udviklingsområde i Ørestad få forbindelse til pendlere fra det nordlige København og Nordsjælland.

Anlægget af en havnetunnel er naturligvis forbundet med store anlægstekniske udfordringer, som det er nødvendigt at få afdækket nærmere, men de første foreløbige anlægsoverslag viser, at forbindelsen vil koste mellem 25 og 40 mia. kr., alt efter hvilken løsning der vælges, og det er midler, som sagtens kan tilvejebringes via andre kilder end statskassen.

Flere af landets store pensionskasser har udtrykt interesse i at være med til at finansiere store infrastruktur- og energiforsyningsprojekter, og det kan da godt være, at statsgarantier kan give billigere renter, men garanterne er jo realiteten alle danske skatteydere; også dem, der måske aldrig kommer til at køre gennem en havnetunnel.

Med det alternativ er det trods alt bedre, at fremtidens pensionisters penge får en vis forrentning, når det samtidig tilgodeses, at pengene skaber både beskæftigelse og bedre muligheder for fremtidige skatteydere på hovedstadens mange arbejdspladser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.102