Havnetunnelen er på banen igen
Muligheden for en havnetunnel kommer til at indgå i regeringens overvejelser for at løse Københavns trængselsproblemer
I et svar til Folketingets Finansudvalg har transportminister Henrik Dam Kristensen (S) redegjort for mulighederne omkring en havnetunnel på langs i Københavns Havn.
Som led i de strategiske analyser af udbygningsmulighederne i hovedstadsområdet gennemføres der i øjeblikket en screening af mulige linieføringer for en østlig ringvej/havnetunnel i København.
Der ses på linieføringer fra Helsingørmotorvejen til Nordhavnsområdet og gennem Københavns havneløb eller via Amager:
- Der er mulighed for tilslutning i den sydlige ende til enten Holbækmotorvejen eller Amagermotorvejen. Anlæg af en havnetunnel er forbundet med store anlægstekniske udfordringer, som det er nødvendigt at få afdækket nærmere. De første foreløbige anlægsoverslag viser, at forbindelsen vil koste mellem 25 og 40 mia. kr., alt efter hvilken løsning der ses på, oplyser ministeren.
Udredning
Det opgivne tal er dog inklusive en 50 procent reserve. Metroselskabet og By & Havn har gennemført en udredning om en metroafgrening fra Cityringen til Nordhavnen.
Afgreningsprojektet omfatter en tunnel fra Cityringens sporskiftekammer ved Øster Søgade, der går til en dyb station i tilknytning til den nye nordlige adgang til Nordhavn S-togsstation og derfra videre ud i byudviklingsområdet til en højbanestation ved Orientkaj:
- Hvis anlægget af afgreningen integreres med anlægget af Cityringen forventes de samlede anlægsomkostninger vedrørende metroafgreningen til Nordhavnen i 2012-priser at udgøre i alt cirka 2,9 mia. kr. Det statslige bidrag forventes at udgøre i størrelsesorden 0,3 0,4 mia. kr. afhængig af ejerfordelingen mellem staten og lokale parter i projektet og tidspunkt for indskud af statens bidrag, slutter Henrik Dam Kristensen.
Privatfinansieret tunnel
Liberal Alliances transportpolitiske ordfører, Leif Mikkelsen, glæder sig over, at regeringen nu tilsyneladende har besluttet ikke at anlægge en betalingsring i København, og til gengæld opfordrer han regeringen til at tage et forslag fra Liberal Alliance om en privatfinansieret havnetunnel til sig.
- En havnetunnel vil være med til at fremtidssikre trafikforholdene i København, men uden at tvinge en ekstra transportafgift ned i halsen på helt almindelige danskere. Med en havnetunnel vil man kunne vælge at betale for den hurtige vej uden om byen eller den lidt langsommere gennem København, siger Leif Mikkelsen.
Han mener, at havnetunnellen eksempelvis kan finansieres og drives af pensionskasser som Pension Danmark, som for nylig har talt positivt om muligheden for at investere i en havnetunnel:
- Debatten må nu drejes væk fra skænderier om regeringens løftebrud og over på konkrete løsningsforslag. Vi vil gerne tilbyde et konkret og meget brugbart ét på et sølvfad, og Helle Thorning skal være meget velkommen til at tage det, siger Leif Mikkelsen.