Lidt sent ude
Konsekvenserne af Metroselskabets manglende evne til at styre Metroprojektet, blandt andet med social dumping med underbetalt udenlandsk arbejdskraft, elendigt arbejdsmiljø, manglende praktikpladsaftaler og så videre, er i dag eksemplet på, hvordan det går, når en byggeplads bliver så stor, at målet helliger midlerne.
Den helt store forbandelse for såvel metroprojektet som andre store nybyggeprojekter er den store mængde udenlandske underentreprenører, der hentes både fra Østeuropa og eksempelvis Italien og Portugal. Hovedentreprenøren løber fra ansvaret med henvisning til, at det er underentreprenørerne selv, der skal overholde de danske regler, og underentreprenørerne slår ud med armene og et jeg ikke forstå danske regler".
I den situation er der brug for, at en offentlig dansk bygherre er sig sit ansvar bevidst og optræder med klar autoritet i forhold til leverandørerne. Der skal være en effektiv kontrol, og det skal have konsekvenser, hvis man ikke lever op til de indgåede eftaler om eksempelvis praktikpladser. Metroselskabet har udvist en mangel på lederevner grænsende til ligegyldighed i denne sag. Så nytter det ikke noget bagefter at komme rendende med det hvide flag". Løbet er kørt. Danske skatteydere, virksomheder og ikke mindst unge uden praktikpladser er taberne. Vi står nu igen over for store offentlige anlægsprojekter - den faste østersøforbindelse og København-Ringsted jernbanen. Der må stilles krav til de bydende virksomheder om respekt for danske overenskomster, overholdelse af danske arbejdsmiljøregler og etablering af praktikpladser. Overholdes de krav ikke, skal det have konsekvenser, enten i form af millionbøder eller i værste fald, at opgaven overgår til anden leverandør.
Sker det, har skandalerne på Metrobyggeriet ikke været forgæves, men Metroselskabet har, uanset det nye forsøg at gøre bod, fået nogle alvorlige skrammer på troværdigheden som seriøs offentlig bygherre.