23948sdkhjf

Metroen vil have styr på lønsager

Metroselskabet tager initiativ til nyt partnerskab i kølvandet på faglige sager om underbetaling i forhold til overenskomsten
Der har i de første par års arbejde med Cityringen - den københavnske metros næste etape - været for mange sager med underbetaling af de udenlandske entreprenørers arbejdskraft.

Derfor har metrobyggeriets bygherre Metroselskabet taget initiativ til at der bliver skabt et partnerskab med deltagelse af ud over bygherren selv også 3F og Dansk Byggeri.

- Der vil altid være faglige sager og uenigheder om, hvorvidt overenskomsten overholdes, og det er der også på et stort projekt som Cityringen med mange underentreprenører og i øjeblikket 21 forskellige arbejdspladser. Fra vores side handler initiativet om partnerskabet at få klarhed over spillereglerne, så vi ved hvad der er hinandens roller og hvordan vi kan få håndteret sagerne, siger Henrik Plougmann Olsen, Metroselskabets adm. direktør, om initiativet.

- Vi har løbende dialog med organisationerne på både arbejdsgiver- og lønmodtagerside og også med deltagelse af vores entreprenør, hvor vi bliver orienteret om de aktuelle sager og kan være med til at sikre, at noget ikke kører af sporet. Men der er måske behov for, at vi får skrevet spillereglerne ned, så der ikke er noget, der falder udenfor og ikke fanges op i tide. Der er endnu flere års arbejde på Cityringen. Det handler derfor om at vurdere, hvad vi kan lære af de første par år for at gøre det lettere i de kommende år, siger Metroselskabets direktør.

Respekt for dansk model

Henrik Plougmann Olsen slår fast, at partnerskabet ikke skal være et nyt konfliktløsningsorgan.

- De organer findes allerede som en del af den danske aftalemodel, og det skal der naturligvis ikke ændres på. Vi stiller som ufravigeligt krav, at entreprenørerne skal overholde ILO-konvention 94, og det betyder i praksis, at de melder sig ind i en arbejdsgiverorganisation og dermed er omfattet af overenskomst og det fagretslige system. Vi skal som bygherre ikke ind der, hvor der tolkes på om overenskomsten overholdes. Det er en sag for arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne. Først hvis vi kommer i en situation, hvor en virksomhed ikke vil effektuere, hvad man bliver enige om eller bliver dømt til, må vi tage stilling til, hvad det skal have af konsekvens. Den yderste konsekvens kan blive, at kontrakten kan bringes til ophør, siger han.

Mere aktiv rolle

I 3F Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening (BJMF) i København hilses initiativet velkommen. Fagforeningen har hidtil de seneste knap to år haft 17 sager med metro-entreprenørvirksomheder, hvor der været tale om diskutable løn- og ansættelsesforhold for udenlandsk arbejdskraft samt afskedigelse af tillidsmandsbeskyttede danske medarbejdere. Syv af sagerne er afsluttet enten ved forlig eller med fagretslige kendelser. De resterende 10 er under behandling eller er berammet til forhandling og afgørelse ved mæglingsmøder eller i Arbejdsretten.

- Nu må vi se, hvad Metroselskabet kan byde ind med, men skal det flytte noget, så er der brug for, at Metroselskabet påtager sig en langt mere aktiv rolle i forhold til deres entreprenører. Det gælder ikke mindst når det handler om nødvendig dokumentation for løn og arbejdstid. Det er ikke nok at kræve ILO-konventionen overholdt. Bygherren skal spille en langt stærkere rolle for at sikre, at kontrakterne rent faktisk overholdes, siger Jesper Weihe, faglig sekretær i BJMF.

Henrik Plougmann Olsen ønsker ikke at forholde sig til et konkret ønske om at bygherren skal være behjælpelig med at fremskaffe nødvendig dokumentation fra entreprenørerne.

- Der er ikke lavet en aftale endnu. Nu vil vi lytte til de input, der kommer fra organisationerne, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111