15-årige kontrakter er for dyre
Et udbud, der ikke bliver budt på, koster kommune og entreprenørerne penge i spildt arbejdstid. Derfor er det ærgerligt for os alle, at Lyngby Taarbæk, ikke har fået nogen virksomheder til at byde på sine by-veje.
Nu prøver kommunen så at justere på udbuddet og bl.a. bruge et andet og mere passende indeks. Men man holder fast i, at 100 km. by-veje skal ud i 15 årige kontrakter. Det dur ikke, for veje i byer graves op og laves om ofte. Og færdslen og dermed sliddet på vejene og udgifterne til vedligeholdelse er svære at forudsige i en by. Det er derfor, at der er stor usikkerhed ved at byde på en by-vej i en længerevarende kontrakt. Og når der er usikkerhed, er der færre der byder, hvis overhovedet nogen, og hvis der endelig kommer et bud, er det i reglen for dyrt, fordi entreprenøren må gardere sig på den sikre side prismæssigt på grund af usikkerheden.
Løsningen er at udbyde veje på landet ud i længere varende funktionskontrakter de egner sig fint til det færdslen er til at forudsige og de graves ikke så tit op. I byerne kan man bruge såkaldt partnering en fleksibel kontraktform, der løber i nogle få år. Den kombination har en kommune som Kalundborg brugt med held.
Hvis parterne, kommune, rådgiver og entreprenør, er i tvivl om, hvornår man bruger hvad, har vi Vejreglerne, der er en omfattende samling af publikationer, der har som formål at støtte kommunerne i arbejdet med at planlægge, projektere, udbyde og drive veje. Fagfolk og eksperter fra hele vejsektoren, også kommunerne, står bag udarbejdelsen af Vejreglerne. Her er det klart defineret hvornår man bruger hvilke kontraktformer f.eks. partnering i by, langvarige funktionskontrakter på landet.
Det er glædeligt, når en kommune som Lyngby Taarbæk tænker nyt også i sine udbud. Og et udbud der slår fejl må ikke stoppe innovation. Derfor opfordrer vi til dialog mellem kommune, rådgiver og entreprenører, så borgerne i Lyngby Taarbæk får mest vej for pengene. Held og lykke med arbejdet!