Nordhavns-metro skal beskæftige lærlinge
Et halvt år til at overveje om der skal anvendes klausul eller frivillighed for at få lærlinge på metroafgreningen til Nordhavn
Kommunen mener derfor, at der i forbindelse med udbud af kontrakterne til Nordhavns-metroen bør indgå sociale klausuler.
Det skriver kommunen i et høringssvar til Transportministeriet i forbindelse med den lovændring, som er nødvendig for at gennemføre afgreningen fra Cityringen til Nordhavn.
- Vi er enige om, at Nordhavnsafgreningen skal give lærepladser, og vi er også enige om, at det kan være nødvendigt at gøre det på den hårde måde med en social klausul i udbuddet, hvis det ikke kan lade sig gøre ad frivillighedens vej, siger Jesper Christensen, der er socialdemokratisk gruppeformand i Københavns Borgerrepræsentation.
Kommunen er stærkt utilfreds med, at det hidtidige arbejde på Cityringen kun har givet to lærepladser, og at en frivillig aftale mellem Metroselskabet, hovedentreprenøren CMT og arbejdsmarkedets parter ikke har givet det ønskede resultat.
Københavns Kommune har derfor nedsat en særlig lærlinge task force, der skal følge området tæt. Samtidig er CMT blevet godkendt til otte struktørlærlinge, som efter planen skal ansættes hos de udførende underentreprenører.
- Der er derfor håb om, at der nu kommer skub i ansættelsen af lærlinge, og det vil vi følge nøje, inden der træffes beslutning. Skal der klausul om lærlinge med i kontrakten, skal der træffes beslutning i forbindelse med forberedelsen af udbuddet, og det er allerede om et halvt år. Det vigtigste er hvad vi opnår. Om det er den ene eller anden model er ikke så afgørende, siger Jesper Christensen.
Plusser og minusser
Københavns Kommune indførte i 2010 krav om lærepladser ved bygge- og anlægsarbejde af en vis størrelse. Kommunens seneste opgørelse fra november sidste år sagde, at der er oprettet 146 lærlingeårsværk som følge af klausulerne.
- Vi er meget tilfredse med udbyttet af beslutningen om at benytte sociale klausuler, men der er stor forskel på for eksempel vores skolerenoveringer på den ene side og en tunnelboreopgave med internationale aktører på den anden. Der er ingen garanti for, at det bliver danske lærepladser, når der er store udenlandske entreprenører. Der er plusser og minusser både ved anvendelse af klausuler og frivillighed, siger Jesper Christensen.
Det er forventet, at metroafgreningen til Nordhavn kommer til at koste 2,9 mia. kroner. Ved at bygge samtidig med arbejdet med at anlægge Cityringen kan spares omkring 300 mio. kroner.