23948sdkhjf

Kampen om forbindelser

Skærpet PR-kamp om nu fire nye forbindelser over Øresund gør det sværere at tage landspolitiske beslutninger, advarer trafikforsker
PR-kampen er skærpet mellem nu i alt fire forslag til nye forbindelser over Øresund efter HH-gruppen netop har hyret et nyt og internationalt kommunikationsbureau, Burson-Marsteller, til lobbyarbejde hos politikere og presse for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg (HH). Men regional uenighed kan bremse, at der overhovedet kommer landspolitiske beslutninger om en ny og ekstra Øresundsforbindelse ud over Øresundsbron, advarer trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

- Regional uenighed kan udsætte beslutningerne og gør det svært. Men det er også en demokratisk proces. De skal have lov at mene noget forskelligt, siger Harry Lahrmann.

Dog kan trusler fra fokus på andre projekter også banke regionale politikere på plads, viser historien. Harry Lahrmann sammenligner med diskussionerne om en ny Lillebælt forbindelse.

- I lang tid kunne Trekantområdet ikke finde ud af, hvad man skulle satse på – alt efter, hvor man kom fra. Men så fik Kattegatkomiteen vind i sejlene til en Kattegatforbindelse. Pludselig kunne Trekantområdet blive enig, fordi der kom en trussel et andet sted fra, konstaterer Harry Lahrmann. De fire aktuelle projekter over Øresund er nu sådan:

Ÿ HH-gruppen vil nu med Burson-Marsteller og et årsbudget til dem de næste tre år på 300.000 kroner presse HH-forbindelsen ud af dødvandet. I første omgang håber de på en statslig redegørelse og siden en beslutning om HH-forbindelsen. HH-gruppen er mest et regionalt netværk med blandt andet Helsingborg Stad, Helsingør, Region Skåne og Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, men også Dansk Erhverv, Dansk Transport og Logistik.

Ÿ Under overskriften "Hvad får vi ud af en Øresundsmetro?" holder Malmøs og Københavns borgmestre 4. december konference om to års forundersøgelser af, hvordan en metro fra Københavns til Malmøs centrum kan bygges og finansieres. Lysten til at tale om HH-forbindelsens rolle er nu mildt sagt begrænset i København.

Ÿ Kystbyen Landskrona mellem Malmø og Helsingborg er nærmest under affolkning, hvilket får bystyret til nu at foreslå en ny, fast tunnelforbindelse til København.

Ÿ Endelig er Dansk Byggeri fortaler for en godstogstunnel mellem Falsterbo i Sydskåne og Stevns og derfra adgang til Femern: - Hvis der er godstog til Sverige er der ingen grund til, at de kører over Nordsjælland, mener seniorøkonom Finn Bo Frandsen, Dansk Byggeri.

Oprustningen i PR-kampen over Øresund ligner et mønster for resten af landet. En snes nye, faste forbindelser er i spil for over 300 mia. kroner, viser Licitationens gennemgang.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094