Længere arbejdsdage skal gøre Cityringen færdig til tiden
Metroselskabet søger om tilladelse til længere arbejdsdage
Det oplyser Metroselskabet i en pressemeddelelse.
En udvidelse af arbejdstiden vil forkorte anlægsperioden og dermed mindske generne for naboerne. Samtidig ønsker selskabet at iværksætte nye tiltag for at dæmpe støjen fra byggepladserne.
- Vi er klar over, at et byggeri, der er så komplekst og omfattende som Cityringen, kan opleves som en voldsom belastning for naboerne. Vi har derfor forsøgt at finde den bedst mulige balance mellem hensynet til vores naboer og ansvaret for, at metroen bliver bygget færdig til tiden", siger Henrik Plougmann Olsen, adm. direktør i Metroselskabet.
Vil undgå døgnarbejde
Metroselskabet kan ifølge ejernes godkendelse af kontrakten udvide arbejdstiden med døgnarbejde på i alt syv byggepladser. Det har Metroselskabet ønsket at undgå og i stedet reducere døgnarbejdet til de tre tunnelbyggepladser samt byggepladsen ved Marmorkirken, hvilket blandt andet betyder, at den mest støjende periode her vil blive halveret.
For at undgå at arbejde i døgndrift på nogle af de 16 andre stationsbyggepladser, har Metroselskabets bestyrelse i stedet foreslået en udvidelse af arbejdstiden på de resterende byggepladser i tidsrummet kl. 18-22, hvilket i gennemsnit vil vare i omkring ni måneder.
Forslaget giver samtidig Metroselskabet mulighed for at gennemføre en række nye støjdæmpende tiltag, hvilket vil medføre et lavere støjniveau i dagtimerne.
Muligheden for at udvide arbejdstiden har fra starten været en forudsætning for, at Cityringen kan åbne som planlagt i december 2018 og er en del af det grundlag, som ejerne godkendte i 2010, hedder det i pressemeddelelsen.