23948sdkhjf

En halv milliard på vej til vejene

Forhøjelsen af anlægsloftet kan betyde en halv mia. kroner mere til vejområdet
Landets asfaltfræsere kan få travlt oven på regeringens og Kommunernes Landsforenings aftale om at hæve anlægsloftet med to mia. kroner i 2013. Asfaltindustrien skønner nemlig, at forhøjelsen af anlægsloftet vil betyde en halv mia. ekstra kroner til vejområdet.

- Tidligere har vi set, at cirka 25 procent af nye bevillinger til anlægsområdet går til vejene, og der er ingen grund til at tro, at det skulle være anderledes denne gang, siger Anders Hundahl, adm. direktør i Asfaltindustrien.

Han vurderer, at en halv mia. kroner til anlæg af veje vil kaste flere hundrede nye arbejdspladser af sig.

Forskellige fortolkninger

Forhøjelsen af anlægsloftet og flere penge til anlæg af veje skal dog ikke gå ud over vedligeholdelsen af de eksisterende veje, påpeger Anders Hundahl:

- Når der kommer flere penge til anlæg af nye veje, kan man frygte, at vedligeholdelsen af de gamle veje ryger lidt i glemmebogen.

Rundt omkring i kommunerne eksisterer forskellige fortolkninger af, hvordan de ekstra penge til anlæg må benyttes.

- Det kan af og til være svært at vurdere, om der er tale om drift eller anlæg, og derfor er begrebet blevet lidt flydende. Hvis man for eksempel udbygger en vej og samtidig vedligeholder den gamle, er der så tale om drift eller anlæg? Nogle kommuner vil nok tage pengene fra driftsbudgettet, mens andre vil sige, at udgiftsposten hører under anlæg, siger Anders Hundahl.

Niels Nielsen, som er direktør i Danske Anlægsentreprenører, håber, at nogle af pengene vil gå til netop vedligeholdelse af nedslidte veje.

- Sådan som jeg opfatter der, kan vejvedligeholdelse tilgodeses inden for anlægsloftet, og vedligeholdelse af veje er en oplagt mulighed. Man kan komme hurtigt i gang med at stoppe huller i vejene, hvis man ikke lige har et nyt og næsten færdigtegnet projekt at gå i gang med. Det kan tage lang tid at forberede nye bygge- og anlægsprojekter, siger Niels Nielsen og fortsætter:

- Vejvedligeholdelse er også et rigtig godt sted at sætte ind, hvis man vil opnå en hurtig beskæftigelseseffekt, fordi det i mange tilfælde blot er et spørgsmål om at fremskynde planlagte projekter.

Projekter op af skuffen

I Holstebro Kommune kan de ekstra to mia. kroner betyde, at kommunens projekt om at etablere nye cykelstier kommer til at blive en realitet hurtigere.

- Der er et stort ønske i kommunen om at etablere flere cykelstier, og vi er ved at være færdige med en prioriteret liste over de kommende cykelstier. Man kunne forestille sig, at det vil være muligt at fremrykke etableringen af nogle af stierne, nu når anlægsloftet er blevet hævet. Det kræver selvfølgelig politisk flertal i kommunen, men det er et område, jeg finder nærliggende at kaste sig over nu, siger Bodil Pedersen (S), formand for Teknisk Udvalg i Holstebro Kommune.

Viceborgmester og formand for Horsens Kommunes teknik- og miljøudvalg, Hans Bang-Hansen (V), håber på, at Horsens Kommune vil hive et projekt til fem til seks mio. kroner om at forbedre en byvej op af skuffen.

- Pengene blev trukket ud af rammen til vejforbedringer i sidste øjeblik, da vi lagde budget, da man i stedet valgte at bruge pengene på skovrejsning. Jeg håber, at man vil bruge penge på vejvedligeholdelsen, når anlægsloftet er blevet højere, siger han.

Hans Bang-Hansen tilføjer dog, at han tvivler på, at Horsens Kommune har økonomi til at udvide anlægsbudgettet meget, og at kommunen derfor sandsynligvis ikke ville kunne bruge hele den ekstra sum, som den potentielt kan bruge efter forhøjelsen af loftet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093