23948sdkhjf

Organisation skyder smileyordning ned

BfBe afviser behovet for smiley, men vil til gengæld udstede en forbrugergaranti
Kan en del af problemerne omkring huseftersynsordningen klares gennem indførelse af en smileyordning?

Det mener Sven Heiner fra "Heiner Bygningsrådgivning ApS", der er ingeniør, beskikket bygningssagkyndig og energikonsulent.

I en henvendelse til Folketingets By- og Boligudvalg ønsker han en smiley-ordning, hvor den enkelte bygningssagkyndiges niveau kan ses direkte ved søgning på nettet samt på de rapporter, han udfører.

- Det vil give køberen mulighed for at vurdere, hvorvidt han tør stole på rapportens lødighed, eller om han selv bør have sin egen bygningssagkyndige med ved en købergennemgang. Sælgeren får herved kun mulighed for at vælge mellem pris og kvalitet, skriver Sven Heiner, der har været beskikket bygningssagkyndig siden ordningens start i 1996.

Han noterer videre, at "valg af en bygningssagkyndig ud fra pris og kvalitet – er en stor illusion".

Omgår loven

Han er af den opfattelse, at lovgivningen om formidlingsaftaler ikke efterleves, fordi lokale ejendomsmæglere omgår loven og sikrer opgaver til en håndfuld "prioriterede" bygningssagkyndige:

- Ejendomsmæglere fremlægger ikke lister på bygningssagkyndige og giver ikke sælger mulighed for selv at bestille en bygningssagkyndig. Ejendomsmæglere bestiller tilstandsrapporter direkte via deres økonomisk forbundne forsikringsselskaber.

Han anklager ejendomsmæglerne for at "starte en kæde af unødvendige/urimelige henvisningsprovisioner, som udhuler/fordyrer det egentlige honorar for udførelsen af tilstandsrapporten.

Fire styrer BfBe

Sven Heiner anklager også Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (BfBE) for at være "styret af de fire store rapportfirmaer, som har stemmemajoriteten i foreningen".

Han foreslår en smiley-ordning, så en "køberforbruger" kan have større tiltro til den tilstandsrapport, der har en stortsmilende "Elite smiley":

- "Sælgerforbrugeren" kan så frit vælge om man vil vælge den prisbillige bygningssagkyndige med nedadgående smiley, eller den måske lidt dyrere med "Elite smileyen" og dermed fremstille sit hussalg med en større oprigtighed og seriøsitet. Forsikringsselskaberne vil have mulighed for at differentiere pristilbuddene på ejerskifteforsikringen afhængigt af den smiley tilstandsrapporten er udført med. Ejendomsmæglerne får mulighed for seriøst at vise med hvilken lødighed tilstandsrapporten på de huse, de skal sælge, er udført, skriver Sven Heiner.

Mod bedre vidende

Direktør Torben Kaas fra BfBe afviser over for Licitationen blandt andet, at BfBe styres primært af fire store virksomheder:

- Sven Heiner skriver mod bedre vidende. Dels har vi ikke fire store virksomheder i BfBe, og dels har vi over for Folketingets udvalg tidligere fremsendt en meget lang liste over vores medlemmer, der viser, at vi ikke bare er få store virksomheder. Men jeg undrer mig også over, at Sven Heiner som er medlem af den tekniske revision – den offentlige myndighedskontrol - der sorterer direkte under ministeriet, på den måde går i byen med kommentarer til ordningen, siger Torben Kaas.

BfBe er enig i vigtigheden af at sikre forbrugerne, for at skabe mindre usikkerhed.

Men samtidig siger Torben Kaas, at en smiley-ordning ikke er vejen frem:

- Vi skal ikke på den måde overlade det til forbrugerne at tage stilling til, om den individuelle bygningssagkyndige er god nok eller ej. Har myndighederne godkendt vedkommende, må man have tillid til det. BfBe vil hellere tage udgangspunkt i, at de bygningssagkyndige er dygtige nok, men vi vil fra foreningens side give en forbrugergaranti, så den kendelse, man måtte få med sig i ankenævnet, følges. Som bygningssagkyndig er man nødt til enten at leve op til kendelsen i ankenævnet og udbetale den erstating, som forbrugeren er blevet tilkendt, eller også må man sørge for rettens ord for, hvad der er op og ned i sagen, forklarer Torben Kaas.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095