Letbane bør erstatte metro
Letbane til Nordhavn i København er billigere og bedre end metro, mener Rådet for Bæredygtig Trafik
Det skriver Rådet for Bæredygtig Trafik i en henvendelse til såvel Københavns Kommune som Transportministeriet som følge af transportminister Henrik Dam Kristensens (S) opbakning til en metroafgrening til Nordhavn.
I henvendelsen skriver Rådet for Bæredygtig Trafik, at det undrer, at en letbane tilsyneladende ikke har været på tale til Nordhavn.
- Prisen på en km letbane er ca. 150-200 mio. kr., mens en km metro i København koster ca. en mia. kr. Alene prisforskellen gør det uansvarligt ikke at undersøge letbanemulighederne nærmere. Den kommende bydel i Nordhavn vil få en størrelse, der nemt kan betjenes af en letbane på jordoverfladen, hedder det i henvendelsen.
Rådet mener, at en letbane meget bedre end en metro kan falde ind i miljøet og mere fleksibelt kan udbygges i takt med byggeriet. Man mener også, at letbanen på grund af mindre afstande mellem stoppestederne vil give befolkningen bedre service.
Mulighed for forlængning
Rådet for Bæredygtig Trafik mener imidlertid, at den største fordel ved letbaneløsningen er mulighederne for at forlænge letbanen fra Nordhavn til for eksempel Tuborg og Hellerup via Østerbrogade og Strandvejen samt via Blegdamsvej, Fredensgade, Nørrebrogade, Nørre Voldgade, Hovedbanegården, Carlsberg til Hvidovre Hospital.
I skrivelsen opfordrer Rådet for Bæredygtig Trafik til, at hele spørgsmålet om metro contra letbane til Nordhavn tages op til drøftelse i den trængselskommission, som regeringen nedsætter, og at beslutningen om anlæg af selve metrolinjen til Nordhavn afventer kommissionens løsningsforslag,
Man er dog indforstået med, at afgreningskammeret på Cityringen til en Nordhavnsmetro under alle omstændigheder anlægges i forbindelse med etableringen af Cityringen.
Det vil spare cirka 300 mio. kr. i forhold til senere anlæg.
Projektet sendes i øvrigt i egentlig offentlig høring sidst på året.