23948sdkhjf

Kig efter mærket på vinterdækket

Ligesom hvidevarer og elpærer er varevognsdæk omfattet af en mærkningsordning
Varevognsdæk er omfattet af EU’s nye mærkningsordning, der skal gøre det nemmere at vælge de rigtige dæk ud fra sikkerheds- og miljøhensyn, og allerede denne sæson kan man støde på mærket, når der skal indkøbes vinterdæk.

EU’s nye sikkerheds- og miljømærke for dæk bygger på samme idéer som de velkendte energimærkningsordninger for blandt andet hvidevarer, elpærer og biler.

Dækkene tildeles således karakterer på en syvpunkters skala, hvor G er lavest, og A er højest.

- Dels bedømmes rullemodstanden, der har betydning for brændstofforbrug og CO2-udledning, og dels vejgrebet på våde veje, som har betydning for sikkerheden. Derudover angives det udvendigt målte støjniveau i decibel, forklarer Henrik Dybdal, som er dansk salgschef hos Euromaster, der er EU’s største udbyder af dæk og dækservice til varevogne.

Et supplement

Siden den 1. november har alle varevognsdæk, som sælges i EU, ifølge salgschefen skullet være forsynet med mærket – dog med undtagelse af dæk, som er fremstillet inden den 1. juli.

Hos Michelin, der er markedsleder inden for varevognsdæk, hilser konsulent Tim Wichmann det nye mærke velkommen.

Han gør dog opmærksom på, at mærket kun skal ses som et supplement til den personlige rådgivning, varevognsejerne får hos deres dækleverandører.

– Undersøgelser viser, at de væsentligste kriterier ved indkøb af varevognsdæk i prioriteret rækkefølge er levetid, sikkerhed og brændstoføkonomi. Holdbarheden, der optager køberne allermest, er altså ikke omfattet af mærkningen. Bortset fra det er mærket en positiv ting, som er med til at gøre dækmarkedet mere overskueligt for varevognsbrugerne og bidrager til at illustrere sammenhængen mellem pris og kvalitet, siger dækfagmanden.

Derfor skal dækkene på

Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler at skifte til vinterdæk, når temperaturen falder til omkring 8° konstant, hvilket typisk sker sidst i oktober eller i starten af november.

– Ved sne på vejen har sommerdæk mere end dobbelt så lang bremseafstand som vinterdæk, der i det hele taget giver øget sikkerhed i vådt og koldt føre grundet den særlige gummiblanding. Dermed kan man undgå ulykker, som i værste fald koster liv, råder direktør Volker Nitz.

Ud over sikkerheden er fremkommelighed naturligvis også af stor betydning for landets varevognsbrugere.

– Det er en smule paradoksalt, at en større andel af varevognsbrugerne end de private forbrugere i den kolde tid kører på helårsdæk frem for deciderede vinterdæk. For professionelle brugere, der er afhængige af at kunne komme frem i al slags vejr, kan et driftsstop jo hurtigt koste dyrt i tabt indtjening. Desuden er varevogne grundet deres konstruktion typisk mere sårbare end personbiler i vintervejr. Så ulejligheden med at skifte til vinterdæk kan sagtens betale sig, og det får flere og flere varevognsejere heldigvis øjnene op for, slutter Henrik Dybdal fra Euromaster.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094