23948sdkhjf

Trængsel på plakaten gav ny Vejforum-succes

To dage med intenst netværksarbejde mellem 2.450 deltagere på Vejforum er slut. Arrangementet blev en succes - og temaet trængsel blev understreget ved hjemkørslen
En lang række af dybt faglige indlæg og workshops blev torsdag tilendebragt på Vejforum 2012, og alle som Licitationen - Byggeriets Dagblad talte med, var begejstrede over arrangementet, der fandt sted på Hotel Nyborg Strand. Udstillerne var overordenet tilfredse med de mange gæster der kiggede på standene, men som en af dem sagde:

- Vi kender jo kunderne, men vi synes alligevel, vi skal være her, så får vi en sludder i pauserne.

Fin ramme

Udstillingen skabte ligesom rammen om det store arrangement, der er ment som et stort netværksmøde, hvor fagfolk sammen med andre fagfolk kan udveksle viden og erfaringer, og måske skabe relationer til fremtidige samarbejder.

Der var masser af spændende input at hente på de mange møder, som kørte som workshops og indlæg i flere spor over de to dage.

På sidstedagen var det blandt andet den nye vejlov, der var på programmet, og man kan godt overraskes over, hvor meget jura, der indgår i den ny vejlov, som er undervejs.

Og selv om der er lavet betænkninger og gennemgange for at modernisere loven - ikke mindst også sprogligt - så er der stadig punkter og paragraffer, der vil give masser af arbejde til advokaterne, når der opstår tvister.

Der har blandt andet været fokus på § 83, som handler om kommunernes nedklassificering af kommunale veje. Noget der vedrører den enkelte borger på en vej, fordi han sammen med de øvrige beboere kan pålægges et vedligeholdelsesansvar.

I den afsluttende debat med temaet trængsel, var det formanden for Trængselskommissionen, Leo Larsen, der til daglig er direktør i Sund & Bælt, der stod for skud.

Større analysearbejde

I januar skal han til kommissionen aflevere de mange indkomne forslag, der skal afhjælpe trængslen i København og i øvrige danske storbyer samt se på, hvordan man kan løse en eventuelt roadpricing-princip.

Som han forleden udtalte til Licitationen - Byggeriets Dagblad forud for mødet her, så handler det meget om at få trængslen over i den kollektive trafik og over i cyklismen.

- Det gør det bare ikke alene. Et andet vigtigt punkt er for eksempel den signalforvirring, der er i København. Jeg har hørt, at kun en fjerdedel af lyssignalerne i København er koordinerede,. Hvis vi kan få det hele til at fungere i et samlet system, som man for eksempel kan i Utrecht i Holland, er mit bud, at vi kan gøre afviklingen af trængslen 20 procent mere effektiv, sagde han.

Der skal graves i takt

- Vi skal også være langt bedre til at koordinere gravearbejder i byen. Vi skal se på, om man for bestemte grupper kan tillade kørsel i nødspor, vi skal givetvis have mere asfalt på udvalgte strækninger, og ikke mindst skal vi se meget nøje på de ringvejsforbindelser vi har. Tal viser nemlig overraskende, at rigtig mange bilister ikke skal til centrum, men til det omgivende storkøbenhavn, og det øger behovet for ringvejsforbindelser, sagde Leo Larsen.

“Trængsel" var til gengæld netop også det rette udtryk, da forsamlingen efter mødet skulle hjem.

Danmarks hidtil største politirazzia skabte kilometerlange køer på den fynske motorvej.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079