Femern-økonomi er robust
Transportminister Henrik Dam Kristensen afviser, at de økonomiske prognoser for den faste Østersøforbindelse ikke holder. Forudsætningerne er derimod forsigtigt sat
Det slår transportminister Henrik Dam Kristensen (S) fast i et svar til Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen.
Det sker efter Scandlines i en skrivelse til Folketingets Transportudvalg har peget på en række faktorer, der får økonomien i en kommende fast forbindelse under Østersøen til at bryde sammen.
- Femern A/S fremlagde i forbindelse med projekteringsloven i 2008 en finansiel analyse med en række økonomiske følsomhedsberegninger for projektet. Beregningerne viste, at projektet samlet set har en robust økonomi. Der vil også i forbindelse med den kommende anlægslov blive fremlagt opdaterede følsomhedsanalyser, oplyser ministeren blandt andet.
Af tallene fremgår det, at den gennemsnitlige, realiserede vækst på færgeoverfarten Rødby-Putgarten de seneste 40 år har været 3,4 procent om året, og at man i de langsigtede prognoser for den faste forbindelse har lagt til grund, at trafikvæksten er 1,7 procent de første 25 år af forbindelsens levetid.
Vokser betydeligt
Samtidig noteres det, at erfaringer fra Storebælt og Øresund viser, at trafikken vokser betydeligt, når en fast forbindelse erstatter færgetrafik. På Øresund og Storebælt steg trafikken med henholdsvis 61 procent og 127 procent de første år efter åbningen.
På Femern Bælt er trafikspringet beregnet til 40 procent.
Det erkendes dog, at der i prognosen ikke er taget højde for, at der, som Scandlines har meddelt at ville gøre, sejler færger parallelt med den faste forbindelse.
EU-støtte
Samtidig gøres der opmærksom på, at finansieringsomkostningerne i form af renter ligger bedre end forudset, ligesom EU-Kommissionen støtter projektet økonomisk i ganske betydeligt omfang.
Femern Bælt-projektet kan efter de nuværende EU-støtteregler opnå en støtte på op til 30 procent af anlægsomkostningerne, men Femern A/S har af forsigtighedsgrunde kun beregnet en støtte på 10 procent.