Drømme og visioner om dansk infrastruktur
Konference i Vejle pegede ikke mindst på mulighederne for at lade pensionskasserne gå ind i finansieringen af danske infrastrukturprojekter
Konferencen var meget velbesøgt, og blandt oplægsholderne var transportminister Henrik Dam Kristensen (S), der ikke lagde skjul på, at for ham gælder det først og fremmest om at skaffe det rigtige beslutningsgrundlag for de fremtidige investeringer i infrastrukturen.
Derfor afventer han den strategiske analyse fra DTU, der kommer i 2013 og skal danne beslutningsgrundlag for politikerne.
Transportministeren understreger over for Licitationen, at den strategiske analyse ikke må udvikle sig til en syltekrukke, men skal være et værktøj for politikerne, så de bedre kan træffe de rigtige beslutninger.
Sikkert grundlag
- Der er tale om beslutninger, som ofte koster to og trecifrede milliardbeløb. Derfor skal beslutningerne træffes på så sikkert et grundlag som muligt. Vi skal ikke alene kende de økonomiske konsekvenser, men også trafikstrømme og miljøkonsekvenser. Vi skal have sikker grund under fødderne. Det er ikke kun, hvor de fleste folketingsmedlemmer er valgt, men hvor de reelle behov ligger, der skal være afgørende, sagde ministeren, der gerne ser så meget som muligt finansieret ved OPP.
Men samtidig understreger Henrik Dam Kristensen, at det skal være fornuftigt set med skatteyderens øjne og altså ikke en overpris. Desuden skal det indrettes på en måde, så regningen ikke placeres i børneværelserne.
Måske biltog på Kattegat
Tidligere trafikminister Jens Kampmann står nu i spidsen for Kattegatkomitéen, der ønsker en fast forbindelse direkte mellem Sjælland og Jylland via Samsø.
- Infrastrukturkommissionen analyserede ikke en Kattegatforbindelse ordentligt, men vi har påvist, at det kan lade sig gøre både drifts- og samfundsøkonomisk at etablere den faste forbindelse, forklarer Jens Kampmann over for Licitationen og peger samtidig på de besparelser, der kan opnås andre steder i infrastrukturen, hvis den faste Kattegatforbindelse anlægges.
Det er besparelser, der efter Kattegatkomitéens mening bør indgå i den samlede økonomiske vurdering.
- Får vi en Kattegatforbindelse er der en masse andre infrastrukturinvesteringer, der bliver unødvendige, siger Jens Kampmann videre.
Han mener i øvrigt, at det ikke er urealistisk, at en Kattegatbro bliver en biltogsforbindelse, hvor bilerne eksempelvis kører på toget ved motorvejen i København og af toget ved motorvejen i Århus.
Kritisk røst
Mens politikerne fra Midt- og Østjylland er stærkt opsatte på en Kattegatforbindelse, så vil Region Syddanmarks formand, Carl Holst (V), en helt anden vej - i hvert fald i første omgang.
- Kattegatforbindelsen er en drøm, en vision, men den løser ikke de problemer, vi allerede har i dag ved eksempelvis Vejlefjordbroen og Lillebælt. De problemer skal løses først, og tingene skal tages i den rette rækkefølge. Borgerne i Syddanmark kan ikke vente til 2030, hvor en Kattegatforbindelse kan stå færdig, siger Carl Holst.
Han understreger i øvrigt i samme forbindelse den succes, OPP-projektet med motorvejen Kliplev-Sønderborg har været:
- Den kostede én mia. kr., og projektet har levet op til forventningerne. Ikke mindst er det færdigt halvandet år før tiden. I fremtiden skal vi så se på, hvordan vi kan inddrage sociale klausuler og andet i projekterne, så de udføres af dansk arbejdskraft, siger Carl Holst.
Milliarder venter
Ifølge administrerende direktør Torben Möger Pedersen fra PensionDanmark står de danske pensionskasser klar med store milliardbeløb til investeringer i infrastruktur, hvis politikerne vil:
- Alene PensionDanmark har sat 10 mia. kr. af de næste fem år til nye infrastrukturinvesteringer oven i de godt syv mia. kr., vi i forvejen har investeret. Hele sektoren er meget interesseret i at udforske de muligheder, der er i form af øget anvendelse af OPP i Danmark. OPP har tre parter. Det er ikke alene de private pensionskasser, men også at finde de rigtige private entreprenørselskaber, der skal løfte opgaven med at bygge og vedligeholde anlæggene, slutter Torben Möger Pedersen, der godt kan se privat finansiering i både en Kattegatforbindelse og en havnetunnel i København.
Ifølge administrerende direktør Lars Rohde fra ATP er der i pensionskasserne mellem 200 mia. kr. og 300 mia. kr., der venter på at blive investeret ikke mindst i danske projekter.