Trafikstyringen bliver intelligent
København indfører nu forsøg med intelligent trafikstyring for to af byens buslinjer
Helt konkret skal det ske ved, at bussen sender sin position til lyssignalerne, der dermed ved, hvornår busserne skal have grønt lys. I alt skal 21 kryds mellem Hovedbanen og Lille Triangel bygges om, så de kan kommunikere med busserne.
- Det er en rute (1A, red.), hvor der tidligere har været rigtig mange forsinkelser. Det nytter ikke noget, at man kommer for sent på arbejde, fordi man har taget bussen. Så når vi rigtig gerne vil have folk til at vælge grønne transportformer, må vi tænke i nye baner. For eksempel ved at få busserne og lyssignalerne til at snakke sammen, siger Københavns teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF).
Del af et forsøg
Projektet er en del af et forsøg med intelligent trafikstyring (ITS), som Københavns Kommune nu sætter i gang med støtte fra EU.
Og udover at få busserne til at komme til tiden, skal det også hjælpe med at få dem til at køre mere regelmæssigt.
Derudover indeholder projektet også en informationsservice til chaufførerne, som skal forebygge kollisioner, som busserne er involveret i. Det skal ske ved hjælp af sensorer, som kan sende en advarsel videre til chaufføren, hvis der er en bil eller cyklist, der er ved at køre over for rødt - eller hvis der er risiko for bagendekollisioner lige efter skarpe sving på ruten.
Mere på vej
Københavns Kommune har til hensigt at bruge i alt 4,44 mio. kroner over de næste tre år på at gøre bustrafikken mere intelligent. Heraf har EU betalt halvdelen.
Men det nye forsøg er langt fra det sidste københavnerne ser til ITS. Der er for nylig blevet afsat 60 mio. kroner til ITS på Københavns budget for 2013. Pengene skal bruges til at brede de smarte løsninger ud i et netværk over hele byen og på tværs af transportformer.
Forældede signaler
Men før de intelligente signaler og sensorer bliver rullet ud i stor stil, skal der først være styr på trafiksignalerne i byen.
- En rigtig stor del af Københavns signaler er nedslidte og teknologisk forældede. Det har vi allerede mærket på allerværste måde i København, hvor trafikken har holdt stille eller har sneglet sig af sted på grund af røde signaler. Det er selvfølgelig førsteprioritet, at sikre en stabil afvikling af trafikken. Men bagefter skal vi tænke i nye løsninger, der kan gøre trafikken endnu mere grøn, siger Ayfer Baykal.
På budgettet blev der også fundet penge til at modernisere trafiksignalerne. Det skal der i alt bruges 33 mio. kroner til. Det kommer trafikanterne allerede til at mærke til næste år.